Едва няколко дни, след като показа сила в дипломатическите си спорове с Япония, Китай отново предприе решителна стъпка на международната сцена. Това стана чрез обявените вчера вносни мита за пилетата и пилешките продукти, внасяни от САЩ, съобщава New York Times.
Търговското министерство на Китай обяви вчера, че върху вноса на американски пилета и пилешки продукти ще се налагат мита от до 105,4 на сто. Това се налагало от изводите, направени от регулаторните органи, че САЩ накърнява птицевъдството в Китай, осъществявайки износ на цени, по-ниски от производствените.
Разследването е започнало едва два дни, след като американският президент Барак Обама въведе значителни мита върху вноса на китайски гуми преди година. Китайските власти обаче отричат, че между двете мерки има каквато и да е връзка.
Към момента търговията с пилета и пилешки продукти е една от много малкото категории, при които САЩ имат положителен търговски баланс с Китай. Според анализатори това е причината мерките на Пекин да са насочени именно в тази посока.
Новите мита са пореден пример за склонността на Китай да използва икономически санкции в случаите, когато страната бъде предизвикана по някакъв начин. Според запознати признак на твърдостта на Пекин е и продължаващото замразяване на доставките от редки природни ресурси за Япония.
„Нарастващата решителност на Китай на международната икономическа сцена отразява увеличаващата се мощ на страната и увереността в лидерските способности, но е потисната заради многото предизвикателства, пред които страната е изправена в собственото си развитие“, коментира Есвар Прасад, професор по икономика в Корнел.
Позицията на САЩ по случая е, че властите са „много разочаровани от наложените мита“, както и че ще се търсят варианти за реакция на случващото се.
Китай е важен пазар за американските пилешки продукти, като от изнасяните продукти на стойност 4 млрд. долара годишно, през миналата година 678,2 млн. долара са били реализирани в азиатската държава.