Недоволен служител на Mazda прегази с колата си свои колеги в завод на компанията във вторник, причинявайки смъртта на един от тях и ранявайки други десет души, предаде AP.
42-годишният Тошиаки Хикиджи е арестуван около час след нападението в японския град Хирошима и е обвинен в убийство.
Според японски медии Хикиджи е имал трудов договор с Mazda, но е бил освободен от работа през април. Той взел със себе си нож и отишъл в завода на компанията „с намерението да убива“.
По думите на говорител на японската компания обаче Тошиаки Хикиджи е напуснал работа по собствено желание, посочвайки като мотив за решението си лични причини. Работният му стаж в Mazda бил едва осем дни, през което време не е имало сигнали за инциденти или конфликти с него.
Днешното нападение събуди спомените за друга кървава атака на автомобилен работник в страната – отпреди две години. Тогава нападателят прегази с камион седем души.
От десетилетия, по време на модернизацията в Япония, големите компании гарантират работните позиции на своите служители до живот, ако няма особено тежки провинения, и предлагат сравнително добри възнаграждения в замяна на показвана лоялност.
Конкретно автомобилостроителите обаче, които са все по-притиснати от нуждата за намаляване на разходите на фона на глобализацията, увеличават дела на работниците си, наемани при по-малко изгодни работни условия, често с посредничеството на външни фирми.
Според икономисти, цитирани от AP, причина за развитието на дискриминационна, „двойна“ система на трудови отношения в големите компании е фактът, че при „нормалните“ договори работодателят има все по-тежащи му ограничения, включително и това да не може да уволни дадения работник.
В същото време работещите при по-лоши условия имат усещането, че вършат повече работа срещу по-малко пари в сравнение с тези с привилегированите договори. „Това е огромен социален проблем“, коментират експерти.