Ръководителят на Асоциацията на независимите бензиностанции в Унгария има спешна молба към клиентите: те трябва най-накрая да започнат да пестят бензин и за предпочитане да използват обществения транспорт, вместо да идват през ден да зареждат на бензиностанциите на членовете на неговото сдружение, обясни наскоро Габор Егри в интервю за rtl.hu. Докато в други държави трупат рекордни печалби, компаниите за минерални масла и особено операторите на бензиностанции в Унгария от месеци са на загуба от всеки продаден литър. Те имат право да таксуват максимум 480 форинта, което се равнява на 1,20 евро, за литър дизел или бензин.
Подобно на други страни в Европа унгарското правителство на министър-председателя Виктор Орбан искаше да смекчи последиците за населението от рязкото повишаване на цените на енергоизточниците. Вместо индиректно, например чрез намаляване на данъците, както е в Германия, Унгария определи цена на горивата на бензиностанциите с декрет. От октомври миналата година цената е 480 форинта. Държавата изплаща субсидия от 20 форинта на литър. Въпреки това от дълго време насам тя не покрива разходите на операторите на бензиностанции. След драстичното увеличение през пролетта пазарната цена на литър гориво отдавна е около 800 форинта.
Предвидимите последици от намесата на пазара: международните компании до голяма степен спряха да внасят горива в Унгария, тъй като могат да продават продуктите си другаде за много повече пари. Цялото снабдяване с гориво сега е на плещите на унгарската държавна компания за минерални масла MOL. Досега MOL е успяла да осигурява доставките и според собствената си информация частично да компенсира загубата си в Унгария с печалби в други държави. Въпреки това „рано или късно" бензинът и дизелът ще станат дефицитни, ако не се премахне таванът на цените, предупреждава шефът на MOL Жолт Ернади.
Според Ернади ниската цена не само предотвратява вноса на гориво и предлагането му в Унгария, но и стимулира потреблението. По данни на портала napi.hu през пролетните месеци в Унгария е продадено повече гориво от всякога. Тъй като поне част от това високо потребление се дължи на т.нар. горивен туризъм от съседните държави, в края на май правителството постанови намалената цена да се прилага само за Унгария. Оттогава водачите с чуждестранни регистрационни номера трябва да плащат почти два пъти повече. Инфлацията – над двойно по-висока от тази в еврозоната
Това обаче в никакъв случай не реши проблемите. Търсенето и на вътрешния пазар е толкова съсипващо за бензиностанциите, че всички оператори вече ограничават покупките - в някои случаи само до десет литра на клиент на ден. Според медийни публикации някои служители на бензиностанции вече дори директно молят шофьорите да зареждат на друго място, ако е възможно. Но според правителствените разпоредби те не могат просто да затворят, защото в противен случай ще бъдат заплашени от одържавяване.
Освен това различното третиране на местните граждани и чужденците предизвика и намесата на Европейската комисия. Ръководителят на правителството - десният националист Орбан, вече е в конфликт с ЕК по много въпроси - от свободата на печата до третирането на малцинствата и върховенството на закона в Унгария, поради което ЕС спира плащания за милиарди, от които Орбан се нуждае спешно за своя бюджет. Миналата седмица ЕК започна още едно дело за нарушение във връзка с неравното третиране на гражданите на ЕС в бензиностанциите в Унгария.
Орбан не смята да се предаде. Правителството му не може да овладее инфлацията. С ниво от 12,6% тя е далеч над тази в еврозоната. Според Орбан без ограничението за бензина инфлацията ще бъде с още пет-шест пункта по-висока.