В цяла Украйна фермерите преминават през мини, взривени мостове и рискуват да осъществяват опасни маневри в претоварените пристанища, за да заобиколят руската блокада и да доставят зърнените си храни на отчаяно нуждаещия се от тях свят.
Но въпреки всички усилия притиснатата инфраструктура на Украйна няма надежда да успее да се справи с 30-те млн. тона царевица, пшеница и слънчогледово олио, които се очакват след началото на жътвата през юни, твърдят фермери и правителствени служители, цитирани от The Wall Street Journal.
Те допълват, че по-малко от половината от тази реколта вероятно ще бъде изнесена, което ще лиши света от над 8% от целия износ на зърнени култури и заплашва да повиши цените на храните и да изостри недостига.
Завземането на украинските пристанища и блокирането на корабите в Черно море от страна на Русия затвори маршрута, по който обикновено се извозва почти цялото украинско зърно. Това принуди реколтата да се транспортира по пътищата и железопътните линии до западните граници на Украйна или по река Дунав, за да бъде натоварена на кораби в Румъния.
Проблемът предизвика надпревара за увеличаване на капацитета на тези маршрути и дипломация с високи залози, докато западните съюзници на Украйна се опитват да намерят алтернативи.
За Украйна непосредствената задача и предизвикателство е да ремонтира своите железници, пътища и мостове по-бързо, отколкото Русия може да ги разруши. Русия умишлено таргетира инфраструктурата на Украйна, твърдят американски служители, които обвиняват Москва, че използва храната като оръжие.
В сряда руски официален представител заяви, че страната е отворена за облекчаване на блокадата, ако санкциите срещу Москва бъдат отменени. Украйна обаче постави под въпрос факта дали може да се има доверие на Русия, а официални представители на САЩ и Великобритания изразиха предварително несъгласие с подобна сделка.
По-рано този месец украинският фермер Дмитрий Скорняков изпраща 5500 тона царевица от силоз северно от Киев до пристанището Рени на река Дунав.
От 10 май пътуването с камион е трябвало да отнеме един ден. Вместо това то отнема три дни. Липсата на дизел означава, че шофьорът му е прекарал време в търсене на гориво, а частично разрушеният мост край Одеса допълнително е забавил превоза.
В Рени камионите е трябвало да чакат осем дни, за да разтоварят товара си. Зърното е било продадено на американския гигант в търговията със селскостопански продукти Cargill Inc. и е отпътувало за Близкия изток, посочва запознат с въпроса.
Скорняков наскоро присъства на конференция за зърното в Женева и показва изненада от факта, че търговците изглежда вярват, че проблемите с износа са временни.
„Ще бъда честен с вас: повече няма да ходя там", казва той след едно от последните си пътувания.
В Измаил, другото дунавско пристанище на Украйна, бързината за разтоварване на товари означава, че вместо зърното да се складира, влаковите вагони понякога се издигат над баржа, за да се разтоварят директно на кораба, твърдят запознати. Това може да бъде опасно, тъй като баржата може да потъне, ако върху нея падне вагон, допълват хората.
Мустафа Найем, заместник-министър на инфраструктурата на Украйна, заяви, че макар процедурата да е по-опасна, той вижда, че пристанищните работници са точни и внимателни. И добавя, че няма много алтернативи предвид настоящите обстоятелства.
След това баржите се отправят към румънското пристанище Констанца, за да бъдат разтоварени на по-големи кораби. Украйна също така е започнала да изпраща зърно до Констанца по шосе и железница, както и до пристанища в Полша и Литва. Засега обаче договореното при посещението на водената от българския премиер Кирил Петков транспортиране и през пристанище Варна не дава резултати.
В една от последните сутрини на зърнения терминал в Констанца шофьорите на камиони седят без работа в очакване да изсипят царевицата в системата от подземни конвейери, които водят до силоза за зърно на терминала близо до брега. До тях кранове изгребват реколтата от шлепове, закотвени на кея, а влекачи леко отблъскват от кея кораб, натоварен с румънска царевица, пътуващ за Йемен. По-късно същата вечер работниците на терминала щяха да повторят процеса, но с товар от 25 хил. тона украинска царевица, предназначена за Ротердам.
В края на април първият голям товар от украинско зърно, който напуска Констанца, е отбелязан като знак за надежда за износа. Но за да се натоварят 71 хил. тона царевица, са били необходими 36 влака, всеки от които е теглел 28 вагона, и 16 баржи. Целият процес по натоварването е продължил повече от месец, докато обикновено това отнема две до три седмици, казва пред WSJ Дан Долгин, директор на зърнените операции в Comvex SA, оператора на терминала, който обработи първия товар.
Голяма част от украинското зърно сега се изпраща с влак през границата до балтийските пристанища на Полша. По данни на ЕС средната продължителност на чакане на вагоните със зърно на границите на Европейския съюз е 16 дни, като някои от тях чакат до 30 дни. Камионите могат да чакат повече от 12 часа, съобщи ЕС.
Железопътните линии на Украйна от съветската епоха използват по-широко междурелсие, отколкото повечето съседи от ЕС, което означава, че товарите трябва да се прекачват с кранове на различни влакове, а граничните пунктове не са оборудвани с персонал за такива товари.
„Просто е абсурдно колко е бавен (процесът, б. ред.)", пояснява Хуан Лучано, главен изпълнителен директор на американския търговец на зърно Archer Daniels Midland Co. на конференция през май.
Компанията заяви, че индустрията като цяло е успяла да транспортира зърно с железопътен транспорт и камиони със скорост от 100 хил. до 150 хил. тона през март и 1 милиона тона през април. Преди войната обаче е ставало дума за около 5-6 млн. тона месечно, предимно по море.
Украинското правителство иска да отвори нови гранични пунктове и да разшири съществуващите, за да може да обработва повече товари, казва от своя страна Найем.
Но също така трябва да поправи съществуващите пристанища, пътища и мостове, които са били разрушени от Русия. По оценки на Киев са разрушени 8900 мили пътища и 300 моста.
Украинските официални лица се надяват, че големите американски търговци на зърно, включително Bunge Ltd. и ADM, ще станат ключови участници в усилията на страната да изнася повече зърно, като инвестират в разширяване на капацитета по границите на страната.
Но американските търговци се притесняват, че всяка потенциална инвестиция може да се окаже загуба на пари, ако пристанищата бъдат отворени отново.
„Ако отново отворим пристанищата, тази инвестиция няма да има голям смисъл", казва главният изпълнителен директор на Bunge Грег Хекман. „Най-добрите маршрути са тези, които минаваха от там“.
Въпреки че изнасянето на зърно от Украйна не е лесно или ефективно, някои търговски компании заявиха, че ще се придържат към него. Bunge заяви, че планира да остане в Украйна в дългосрочен план и да възстанови бизнеса си, по-конкретно в пристанищата и морските маршрути, които вече са били изградени.
„Вярвам, че ще разширим дейността си там и ще бъдем част от инвестициите, които помагат... да се свържат тези вериги за доставки обратно към света", казва Хекман.
Въпреки това, дори и след края на войната, възстановяването на пълния капацитет на украинските черноморски пристанища може да отнеме време, като се имат предвид разрушенията в Мариупол и минното дело край брега.
„Възможно е някои продукти да бъдат изнесени от пристанището в Одеса в рамките на месеци, но останалите са силно повредени и възстановяването им ще отнеме адски много време", казва Джон Рич, изпълнителен председател на MHP, гигантски украински износител на селскостопански продукти. Рич казва, че според него черноморските пристанища ще бъдат затворени до края на 2023 г.
преди 2 години ЕС е против разминирането на украинските пристанища за превозването на зърно отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години е.п.м. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години не мангггаал, не разбрахме ... разбрахме че РФ ще се азпада отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Не разбрахте ли, че България Е НАТО и че всеки коментар в полза на нацистка русия, е удар върху България.... Колко ви плащат в русия да я защитавате, защото не ми се струва, че притежавате компетенциите, знанията, професионалният опит, образованието и научните степени, за да получавате равностойността на 800- 1000 евро нето на ден... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Като цяло все едно са превеждани с Гугъл преводача няклоко статии и после е съшита тази. Проблемът не е Мариупол, а по-скоро Черноморск (Иличовск), където са големите зърнени терминали, няма разрушения, но е блокиран входа му с потопени съдове и вероятно миниран от украинците. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Абе не разбрах те ли че каквото каже Русия това ще е отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Прочетете си чл.51 от Устава на ООН, в който ясно се посочва, че ВСЯКА нападната държава ИМА ПРАВО НА ЗАКОННА САМООТБРАНА. Никой В СВЕТА не може да се изплюе върху това право, а и дори да го направи- както прави нацистка русия, то това е ирелевантно спрямо действието на това право. Също така- никой няма право да твърди, че държава, която помага с оръжия на една НАПАДНАТА ОТ АГРЕСОР ДЪРЖАВА- Украйна, бил участник в подобна война. Устава на ООН казва съвсем друго. Да- на русия не й е изгоден Устава на ООН, но не е прекратила членството си в тази най- многобройна международна организация, обхващаща над 189 държави- защо така... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Точно пък тези 8% от световния износ утиват при гладуващите. Но пък само американски компании ги изкупуват. Американска компания ще достави в Йемен, но за тази част от Йемен, която не е под саудитска блокада, другата част ще си гладува докато не се предаде. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Редица западни държави участват във войната, предоставяйки оръжия, човешки и финансов ресурс. Много други държави биват изнудвани от ФАЩ да налагат каквито и да е снакции. Баш на световна война си намирисва. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ето ви ги руснаците в целия им ''блясък''= вижте какво пропагандират тези нацисти- https://***.bg/***/sviat/ruska-zhurnalistka-v-efir-zapochna-treta-svetovna-vojna-2312142 дарикнюз Руска журналистка в ефир: Започна Трета световна война 31 май 2022 13:17 Започна Трета световна война. Това обяви водещата в държавната руска телевизия "Первий канал" Олга Скабеева в ефир в понеделник вечерта. "Вероятно трябва да признаем, че специалната операция в Украйна приключи.Започна истинска война, при това Трета световна. Сега ние сме принудени да демилитаризираме не само Украйна, но и НАТО", заявява водещата. Москва официално отрича да води война срещу Украйна. Руските власти използват термина Специална военно операция по демилитаризация и денацификация на Украйна. С две думи- русия признава, че е готова да нападне всяка държава от НАТО и че НАТО НЕ Е НАПАДНАЛ 1ВИ РУСИЯ. ВСИЧКИ руски граждани са прЕЕстъпници, ако не свалят сами режима на путин. Повече няма какво да се каже по въпроса. отговор Сигнализирай за неуместен коментар