Седем седмици след началото на нашествието в Украйна Русия все още изнася зърно на някои от най-големите си клиенти, въпреки че разходите за доставките растат, предава Bloomberg.
Основните купувачи остават Египет, Турция и Иран, казва Дмитрий Рилко, генерален директор на базирания в Москва Институт за изследвания на земеделския пазар. Устойчивостта на износа на зърно, въпреки санкциите и ходовете на някои търговци да избягват руски суровини, кара пазарните наблюдатели да повишават очакванията си за доставките този сезон.
Почти 900 хил. тона пшеница са били натоварени на руски пристанища от началото на този месец, което е в унисон с темпа през март, сочат данни на Logistics OS. Данни за реколтата на AgFlow също показват, че руският износ на ключови земеделски суровини, включително пшеница, е намалял само с около 1 млн. тона в първите 13 дни на април, което е близо до нивото същия период през март.
Тези доставки карат анализатори като Strategie Grains да понижават прогнозите си за износ на пшеница от ЕС, един от най-големите конкуренти на Русия. Американското министерство на земеделието също повиши миналата седмица очакванията си за износа на руска пшеница през настоящия сезон до 33 млн. тона, въпреки че това е под прогнозата за 35 млн. тона преди войната.
Въз основа на руските квоти износът от февруари до юни е ограничен до 8 млн. тона. Руският Съюз на търговците на зърно съобщи по-рано тази седмица, че очаква износът да се забави през април, информира местният вестник „Комерсант“. Рилко също очаква доставките на зърно да се забавят в идните месеци спрямо март заради по-силната рубла и високите износни мита.
Рублата засили позициите си до нивата преди войната, след като Москва наложи капиталов контрол, като принуди износителите да превръщат повечето от печалбите си в чужбина в руска валута. Износните мита, които са свързани с цените на пшеницата, са на рекорден връх от 101,40 долара за тон. Това означава, че Москва генерира приходи от около 3 млн. евро от всяка доставка на 30 хил. тона пшеница.
Цените на морските превози от черноморския регион също нараснаха значително с между 50% и 80% спрямо миналата година заради рисковете от войната, сочат данни на UkrAgroConsult. Кораби, които плават род различен от руския флаг, не искат да влизат в руски пристанища заради високите застрахователни разходи и санкциите, казва Евгений Попов, мениджър в корабната компания „Нитро“ в Санкт Петербург.
Черноморските пристанища на Русия продължават да работят, а трафикът в Азовско море беше възобновен, съобщава Strategie Grains.
Въпреки това вносители в региона ще преценят дали руската пшеница остава конкурентна спрямо по-далечни доставки, отбелязва главният изпълнителен директор на AgFlow Набил Мседи. Египет резервира един товар от Русия при последния си търг на пшеница в сряда, въпреки че Франция привлече голямата част от покупките.