Чешката леярна Benes a Lat е получила двойно по-високи сметки за електроенергия през последната година и финансовият ѝ директор се надпреварва да пренапише клиентските договори, за да може да прехвърли част от тежестта.
Пред същото предизвикателство се изправят хиляди компании в Централна Европа, големи и малки, които се борят с нарастващите разходи за всичко - от части, материали и транспорт до енергия и заплати, пише Ройтерс.
„Ние сме енергоемка (фирма), така че това има огромно влияние“, коментира финансовият директор на дружеството Ян Лат.
"Ние преговаряме с клиентите да върнем индексирането (с цените на енергията) обратно в договорите, за да следваме пазарните цени. Ясно е, че първата реакция на всеки купувач е: Това е ваш проблем!", допълва той.
Там, където компаниите успяват да споделят ценовото бреме, това подхранва потребителската инфлация. Скокът на цените в тези страни в региона е по-силен, отколкото на други места в Европа и поради възстановяването от пандемията, чийто основен двигател са потребителите.
Степента, до която компаниите са в състояние да вдигат цените в началото на 2022 г., може да помогне да се определи докъде ще достигне пикът на инфлацията и колко още трябва да затягат политиката централните банки в региона, твърдят анализатори. Съществува нарастващ риск инфлацията да бъде по-силна, отколкото някои очакват.
"Компаниите се опитват да прехвърлят по-високите разходи поне частично към клиентите, което ще доведе до ускоряване на инфлацията“, казва Михал Брозка, икономист в Komercni Banka в Прага.
Фирмите от Централна Европа приключват 2021 г. с оптимистична нотка, като проучванията за бизнес настроенията се подобряват, а потребителското търсене е стабилно.
Чешката национална банка сигнализира този месец, че инфлацията ще бъде по-висока от очакваното досега и вероятно ще се повиши над 9% в началото на 2022 г. с шанс да надхвърли 10%. Централните банкери там вече повишиха значително лихвените проценти за разлика от Европейската централна банка (ЕЦБ), която се опита да преодолее скока на цените в еврозоната.
Проучване на унгарския институт GKI показва, че малките и средни предприятия очакват средно 15% увеличение на разходите през 2022 г., отчасти поради 20% увеличение на минималната заплата от правителството преди изборите на 3 април.
Проучване на Чешката индустриална конфедерация установява, че една на всеки пет фирми се очаква да повиши цените с най-малко 10%, а 38% от фирмите ще повишат цените с 5-10%.
Чешката млечна група Madeta увеличи цените на своите продукти с 10% или повече този месец. "Опитваме се да прехвърлим по-високите разходи за енергия, опаковъчни материали и други суровини в цените на продукцията. За съжаление, няма друг начин“, казва директорът на Madeta Милан Тепли.
В Унгария автомобилният производител Suzuki също прехвърля част от по-високите си разходи върху клиентите. „Правим всичко възможно, за да оптимизираме разходите си, но ще бъдем принудени да споделим част от тях при това покачване на цените“, коментират от компанията пред Ройтерс.
Capital Economics заяви миналата седмица, че вероятно инфлацията ще остане висока или ще се върне към целите по-бавно от очакваното в Чехия, Унгария и Полша.
Унгарските централни банкери, които отговарят за определянето на лихвите, се срещат във вторник и анализаторите очакват основният лихвен процент да се повиши с още 30 базисни пункта до почти осемгодишен връх от 2,7%, за да отговори на инфлацията, която е на 14-годишен връх от 7,4%.
Анализатори, анкетирани от Ройтерс, очакват средната инфлация тази година да се покачи до 5,5%, най-високата от 2012 г. насам и с 65 базисни пункта над прогнозите от месец по-рано.
Националната банка на Полша, където инфлацията достигна най-високо ниво от две десетилетия от 8,6%, повиши основния си лихвен процент с 215 базисни пункта до 2,25% от октомври. Гжегож Малишевски, главен икономист в Bank Millennium във Варшава, коментира, че компаниите могат да продължат да прехвърлят по-високите цени на суровините, докато потребителското търсене остава силно.
Той добавя, че основният лихвен процент на Полша може да се покачи до 4% тази година.
В Чехия цените на производител нарастват през 2021 г. с най-бърз темп от 1995 г. Пазарите залагат, че централната банка на страната ще повиши основния си лихвен процент, който сега е 3,75%, с още 50 базисни пункта през февруари. В периода септември-декември увеличението достигна 300 пункта.
Някои анализатори смятат, че основната лихва в Чехия може да достигне своя връх тази година от близо 5%.