След като традиционните дестинации за отпадъци, като Китай, затварят вратите си пред боклуците от Европейския съюз (ЕС), по-богатите страни членки на блока гледат към по-бедните членки на изток. Резултатът - огромно увеличаване на замърсяването с твърди отпадъци и влошаване на околната среда в Централна и Източна Европа, пише онлайн изданието Emerging Europe.
Както обяви в Европейската зелена сделка за 2019 г., Европейската комисия (ЕК) в момента е в процес на преразглеждане на правилата на блока за транспортиране на отпадъци, които датират от 2006 г. Преразглеждането има за цел да улесни рециклирането в рамките на ЕС и да затрудни транспортирането на отпадъци до трети страни.
Въпреки че това може да изглежда като положително развитие, експертите се опасяват, че по-строгият контрол върху пратките до получатели от трети страни може да доведе до увеличаване на износа на отпадъци за държавите членки в рамките на ЕС.
„ЕС генерира твърде много отпадъци и не може да се справи с тях. Следователно тези отпадъци - често с ниско качество - се транспортират до страни с по-ниски доходи и по-слаба защита на околната среда, където причиняват екологичните и социални въздействия, които сме виждали много пъти в страни като Турция, Малайзия или Индонезия“, коментира Пиер Кондамин, служител по политиката за отпадъците в Zero Waste Europe, пред медията.
Според Генералната дирекция „Околна среда“ на ЕК ЕС е изнесъл 1,5 млн. т пластмасови отпадъци, най-вече за Турция, Малайзия, Индонезия, Виетнам, Индия и Китай, само през 2019 г.
„Тъй като износът за тези страни извън ЕС сега е ограничен, ние се тревожим за богатите страни, които генерират големи количества отпадъци, че ще започнат да изпращат отпадъците си в страни с по-ниски заплати като Полша, България или Румъния. Потоците от отпадъци, които преди са отивали в Югоизточна Азия, сега отиват към Централна и Източна Европа“, коментира Кондамин.
От януари 2021 г. Генералната дирекция прилага три нови ограничения за износа на отпадъци извън ЕС, включително разпоредби относно вида на отпадъците, които могат да бъдат изнесени, условията за износ и разрешаването на превози.
Преработеният правилник гласи, че същите тези разпоредби се прилагат за износа на опасни или трудни за рециклиране пластмасови отпадъци в границите на ЕС, докато „превозите на неопасни отпадъци в рамките на ЕС за оползотворяване ще бъдат освободени от новия контрол“. В резултат няколко членки на ЕС от региона на Централна и Източна Европа отчитат ръст на вноса на отпадъци.
Макар че това е технически законно, установява се, че пратките, обозначени като съдържащи рециклируеми материали, съдържат невъзможни за многократна употреба и понякога опасни отпадъци - услуга, за която западните компании са се оказали готови да платят значителни суми пари, както и да си сътрудничат с организирани престъпни групи.
„За съжаление, участниците и бенефициентите зад тези практики са частни компании, рециклиращи или брокери. Понякога те просто продават пратки с отпадъци на друга компания, без дори физически да притежават пратките, като действат в сянка с много незаконни практики, като неправилно етикетиране или корупция,“ казва Кондамин.
Проблемът е особено остър в Румъния. Там министърът на околната среда на страната Танчос Барна заяви през април, че неговото министерство е договорило с полицията редица методи за ограничаване на достъпа до определени продукти в Румъния, за проверки на камиони и сравнения с официални документи.
„Това е постоянна борба срещу мафията, в тези дейности участват няколко престъпни организирани групи“, казва Барна.