Антоан Брюн е управляващ директор на Procter & Gamble (P&G) за Югоизточна Европа. Той се присъединява към P&G през 1995 г. във Франция, а кариерата му преминава през различни позиции в продажбите, маркетинга и мениджмънта. Заемал е редица висши ръководни длъжности, като е отговарял за много пазари в Европа, Близкия изток, Африка и Азиатско-Тихоокеанския регион.
Преди да поеме Югоизточна Европа, e заемал поста управляващ директор за Австралия и Нова Зеландия. През последните две години Антоан Брюн е начело на широкообхватното ускоряване на бизнеса на 10-те пазара в региона на Югоизточна Европа, като набляга на растежа в съответните категории чрез въвеждане на иновации. С него разговаряме за иновациите като двигател на растежа при кризи и за значението на познатите марки във времена на несигурност.
- Г-н Брюн, живеем в трудни времена. По какъв начин се отразява пандемията на P&G?
- COVID-19 промени очакванията по отношение на здравето и хигиената. Понастоящем 65% от всички европейци са по-склонни да се замислят за здравето си при вземане на решения в ежедневието си. Що се отнася до традиционните ползи за хигиената и здравето – те достигнаха нови стандарти за чистота и комфорт. Расте търсенето въз основа на ползите, които продуктите предоставят. В областта на грижите за дома, здравето и хигиената се обръща повече внимание на превенцията.
Ние, в P&G, се озовахме във вихъра на новата реалност. Подновеният интерес на потребителите към дома, чистотата и личната хигиена, съчетан с повишеното търсене на изпитано качество, доведе до нарастващо потребление на нашите марки. Доброто разбиране на нуждите на потребителите и дългогодишният ни ангажимент да обслужваме тези нужди, като предоставяме продукти с превъзходно качество и на добра цена, никога не са били по-важни.
- Каква е ролята на марките по време на кризи като днешната - очаквате ли хората да останат лоялни на познати марки или да се пренасочат към алтернативи поради различни причини?
- Във времена на тревога и несигурност хората все повече се обръщат към тези, на които се доверяват. Не са склонни да поемат никакви рискове, особено по отношение на личната и семейната си безопасност.
От началото на здравната криза P&G се открои като двигател на иновациите и създаването на стойност, предоставящ на потребителите основни продукти, за да останат в безопасност и добро здраве, както и да подсигурят удобство. Продължихме да откликваме на променящите се нужди на потребителите, като им предоставяхме най-необходимите продукти за ежедневието, които да им помогнат в грижата за себе си, домовете и семействата.
В този контекст имаме силни предложения за продукти в категориите на най-необходимите такива за здраве и хигиена като перилни препарати, почистващи препарати за бита, препарати за миялни машини, продукти за лична грижа и грижа за бебето. Потребителите се доверяват и разчитат на тях, за да изпълняват ежедневните си задължения. Марки като Ariel, Fairy, Pampers, Always, Oral B са признати от потребителите за отличното си действие и стойност.
Това е изключително ценно в настоящите предизвикателни времена, когато хората не биха си позволили да експериментират или рискуват с нещо по-евтино или с по-ниско качество. Имаме късмета да предлагаме утвърдени марки във всяка категория и продукти, които потребителите разпознават веднага по рафтовете в магазините. Те разчитат на тях, за да се чувстват добре и в безопасност.
- Има ли възможност за иновации в такива периоди? Считате ли ги за двигател на растежа в текущия контекст?
- В настоящия контекст P&G се фокусира върху иновациите.
Всичко започва от това, че никога не изместваме вниманието си от тези, на които служим – нашите клиенти. Вслушвайки се в тях, разбираме техните променящи се нужди, желания, както и какво ценят. Те ни вдъхновяват. Благодарение на водещите технологии сме в състояние да останем близо до хората, дори в настоящия контекст, като събираме всякакви данни: какво правят днес, за какви проблеми споделят. По този начин сме в крак с растящите им нужди и предлагаме не само решения, но и иновации, които да им помогнат да се справят с настоящата реалност. Нека дам няколко примера за съдържателни иновации, които сме предоставили на нашите потребители наскоро.
На първо място, въвеждаме иновации в марките си. Повече от всякога търсят абсолютна чистота във всичко, до което се докосва семейството им, включително прането. Знаем, че те винаги оценяват почистването, въз основа на това, което виждат, например: „ако петното не се вижда с просто око, дрехата сигурно е чиста“. Но повечето петна са под формата на невидима нечистотия и когато не се отстранят правилно с изпирането, с времето се натрупват. Нужен е по-добър препарат, за да се разградят тези петна още с първото изпиране – особено при пране със студена вода. Новите капсули Ariel Allin1 PODS осигуряват дълбоко почистване, премахване на видимите петна, както и на невидимата мръсотия, поради новата изключителна технология, наречена Purezyme.
Друг пример са пелените-гащички Pampers Pants. Новата ни иновация позволява още по-лесно слагане и сваляне, а системата 360° Fit помага за предотвратяване на протичанията през нощта за спокоен сън на бебетата. Има гъвкаво коланче, което се адаптира към коремчето на бебето, а абсорбиращият център поема влагата незабавно.
Второ, въвеждаме иновации в продажбата. Във времена, в които пандемията наруши моделите на пазаруване, ние продължихме да осъществяваме ангажимента си за създаването на безпроблемно пазаруване за нашите клиенти. Независимо от мястото на продажба – било то онлайн или офлайн – ние се стремим да предоставяме превъзходно обслужване и стойност.
Работим в тясно сътрудничество с търговците на дребно, за да гарантираме, че иновациите са видими в магазина, а посланието за ползите от продукта е ясно. Адаптираме присъствието си към новия контекст и новите навици за пазаруване, за да осигурим по-добра видимост и бърза реакция на повишеното търсене на нашите продукти.
И трето, подкрепяме иновациите със смислена комуникация и търговски кампании. Освен качеството на продуктите целим да дадем и добавена стойност чрез комуникация относно хигиената, здравето, безопасността и устойчивостта.
- Казват, че характерът на човек си проличава по време на криза - какво ще кажете за "корпоративния" характер? Смятате ли, че компаниите трябва да полагат повече усилия в подкрепа на хората и общностите и какви са конкретните планове на P&G в тази насока?
В допълнение към ползите от продуктите, наблягаме и на социалните ценности. Така придаваме стойност на покупката. Ние сме сред малкото компании, които увеличиха разходите си за медии по време на пандемията с цел да предоставим подходяща и съдържателна комуникация на нашите потребители. Посланията ни достигат до потребителите с помощта на медии и комуникация в магазините. В сътрудничество с нашите партньори от търговската мрежа разработваме и изпълняваме кампании, за да вдъхнем живот на иновациите ни.
- Изглежда ни предстоят не по-малко предизвикателни времена. Какъв ще бъде отговорът на вашата компания - какви мерки ще предприемете, за да предотвратите потенциалните загуби?
- В P&G считаме, че растежът е правилният отговор за излизане от всяка криза, дори по-силни от преди. Опитът ни показва, че по време на криза растежът не само че е възможен, но и подхранването му е най-ефективната стратегия за облекчаване на последиците от всяко сътресение. В тези времена всички ние се стремим да дадем нов тласък на растежа и да рестартираме местните си икономики.
- Разкажете ни повече за вашите основни стратегии за ръст и как планирате да поддържате растежа в бъдеще?
- Секторът на бързооборотните потребителски стоки е основен двигател на икономиката, тъй като предприятията за потребителски стоки ежедневно достигат до милиони хора – пряко и косвено. От началото на здравната криза водещи компании като P&G се откроиха като двигатели на иновациите и създаването на стойност, предоставящи на потребителите стоки от първа необходимост, за да останат в безопасност, добро здраве, както и да подсигурят удобство.
Ние продължихме да реагираме бързо и гъвкаво на променящите се нужди на потребителите и на натиска във веригата на доставките. Продължихме да растем въпреки трудната среда, помагайки на местните икономики да се стабилизират. Докато водим този разговор, повече от 2000 учени на P&G изобретяват продуктите, от които потребителите ще се нуждаят в един променящ се свят, докато стратезите на марките ни коват бъдещето на бързооборотните потребителски стоки, предназначени да служат на потребителите.
- Как се представя пазарът в България в сравнение с останалата част от света?
- Насочените към потребителя иновации са основният двигател за това фирмите да печелят, икономиките да растат, а обществата да благоденстват. И това е много вярно за нашия пазар тук, в България, където има капацитет за растеж в нашите категории близък до нивата в Западна Европа. Българските потребители са много рационални и чувствителни към качеството на продуктите, а същевременно търсят иновации, когато пазаруват.
Знаем, че сътрудничейки си тясно с нашите партньори в търговската мрежа и използвайки основаните си на данни познания за потребители и купувачи, инвестираме в пробивни иновации на най-добра цена. По този начин не само можем да зарадваме потребителите, но и да спомогнем за постигането на устойчив растеж на продуктовите категории.