Основният пътнически самолет местно производство на Русия, Сухой Суперджет 100, замислен като конкурент на Airbus, Bombardier и Embraer, няма потвърдени поръчки тази година освен дългосрочната сделка с държавния авиопревозвач Аерофлот, съобщиха двама източници пред Ройтерс.
Самолетът, който започна да изпълнява полети през 2011 г. и беше първият пътнически самолет, произведен в Русия след разпадането на СССР, премина през сътресения, въпреки че държавата наля милиарди долари в развитието му. Миналата година самолет Суперджет се разби при приземяването си в Москва, при което загинаха 41 души.
Компанията Граждански самолети Сухой, която е контролирана от руския държавен холдинг Ростек, се надяваше да продаде стотици машини. Но заради вялото търсене, проблеми с обслужването и закъснения на доставките на резервни части само 142 самолета са в експлоатация.
Очаква се Аерофлот, която в момента има 54 самолета Суперджет във флотилията си, да получи още до 17 броя тази година, съобщи пред Ройтерс руското министерство на търговията и индустрията. Авиопревозвачът подписа дългосрочен договор през 2018 г. за наемането на сто самолета Суперджет между 2019 и 2026 г.
Но двама запознати с плановете на компанията източници заявиха пред Ройтерс, че в момента Сухой няма други клиенти през 2020 г.
„Проектът Суперджет зависи от решение на правителството за държавна подкрепа, защото все още не работи търговски“, каза единият от източниците.
Суперджет е опериран предимно в Русия от регионални авиокомпании, корпорации и държавни институции. Той има смесен успех сред чуждестранните авиопревозвачи.
Ирландската авиокомпания CityJet спря да оперира седемте си самолета Суперджет миналата година, а мексиканската Interjet съобщи миналата година, че планира да продаде своите 22 самолета Суперджет.
Сухой е отказала да разрие пред Ройтерс портфейла си с клиенти.
„Компанията работи за задействането на договори в интерес на операторите на самолети и на клиентите, основният от които е руският авиопревозвач Аерофлот“, съобщи тя.
В отговор на въпрос дали планират да купят или наемат самолети Суперджет тази година, трите най-големи частни авиокомпании в Русия – S7, ЮТеър и Урал Еърлайнс, са отговорили отрицателно.
Пет други руски авиокомпании, които имат Суперджет във флотилиите си, не са отговорили на молбата за коментар. Авиокомпанията ИрАеро, базирана в Далечния изток на Русия, която преди време поиска компенсация от Сухой заради лошото техническо представяне на Суперджет, съобщи пред Ройтерс, че е имало проблеми с използването на самолетите и че „условията по договора са далеч от най-благоприятните за потребителите“.
Сухой съобщи миналата година, че ще продаде 16 самолета на клиенти. Тя обаче не успя да постигне целта и достави само осем самолета, пет от които бяха наети от Аерофлот.
До момента авиокомпанията е наела пет от стоте самолета Суперджет, които се ангажира да наеме с договор със Сухой от 2018 г.
Трансакциите бяха финансирани от руската държавна банка за развитие ВЕБ. Но споразумението беше ad hoc и все още не е взето решение как ще бъдат финансирани следващите 95 самолета, разкри трети източник, нает от компания, работеща със Сухой.
ВЕБ съобщи пред Ройтерс, че обмисля бъдещото финансиране на доставките на Суперджет и е готова да финансира доставки и за други купувачи.