fallback

Производителите на храни в Западните Балкани затягат коланите

Изкушението от евтино финансиране е голямо, но по-голямо е притеснението от повторение на съдбата на местния гигант Agrokor

19:59 | 30.12.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Производителите на хранителни стоки от Западните Балкани намаляват дълговете си, устоявайки на изкушението от евтино финансиране, след като най-големият частен работодател в бивша Югославия едва не се срина под тежестта на задълженията си.

Кризата с хърватската компания Agrokor – преименувана на Fortenova Grupa, застраши съществуването на хиляди свои местни партньори и доставчици. Компании като хърватската Podravka, известна със своите подправки, са изправени пред свои трудности, в това число бавният растеж, забавяне на търсенето, недостиг на работна ръка и климатични промени. Отгоре на това налице са и тревогите за задълженията на фирмите, посочва Bloomberg в свой материал.

Балканските икономики, във и извън Европейския съюз, зависят от европейския икономически двигател Германия, както и забавящата растежа си Италия. Хранително-вкусовата индустрия представлява близо едва десета от икономическото производство в страни като Хърватия и Сърбия, като още много други работни места са в свързаните сектори.

След няколко по-трудни години Podravka отбелязва растеж и успява да връща задълженията си. Компанията планира да се разшири на нови пазари, следвайки стъпките на голяма част от своите потребители, намерили по-добър живот в по-богатите части на Европа.

„Ние сме компания с нисък ливъридж и имаме всички условия за голяма стъпка напред“, посочва главният изпълнителен директор Марин Пуцар по време на конференция в сръбската столица Белград. „Нашите потребители заминават за западните държави и именно там ние виждаме своя шанс – да ги открием там и да запълним рафтовете на други вериги за търговия на дребно с нашите продукти“, допълва той.

Сръбската Nectar Group, която продава плодови сокове и кетчуп, планира да реинвестира по-голяма част от печалбата си в разработването на продукти и придобивания. Компанията планира да продаде някои от своите активи и с цел изплащане на дълг и като цяло подготовка за бъдещ растеж, посочва нейният главен изпълнителен директор Михайло Янкович.

От своя страна компанията Atlantic Grupa, която продава популярни напитки, посочва, че индустрията „очаква нов цикъл на инвестиции, придобивания и по-нататъшни пазарни обединения“, посочва ръководителят на нейния сръбски офис Владимир Гупич.

„Всички се готвят като чистят балансите си и намаляват дълговете“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:30 | 09.09.22 г.
fallback