Сърбия планира за вземе заеми за милиарди евро от Китай и други страни в идните години, за да финансира инвестиции в регионални проекти, съобщи сръбският министър на инфраструктурата Зорана Михайлович, цитирана от Ройтерс.
Китай смята Сърбия и останалите балкански страни за час от амбициозната му инициатива „Един пояс, един път“ за откриване на търговски връзки за китайски компании.
През последните десет години Пекин е инвестирал милиарди долара на Балканите, основно чрез китайски банки и компании за изграждане на жп линии, пътища и електроцентрали.
Сърбия иска да се присъедини към Европейския съюз, но за целта трябва да засили икономическите си връзки със съседните си страни, включително бившите югорепублики, повечето от които са врагове от кръвопролитните войни през 90-те години на миналия век.
До този момент балканската страна е привлякла проекти на обща стойност 14,5 млрд. евро (16,3 млрд. долара), включително от Китай и Русия, каза Михайлович в интервю за Ройтерс. „Китайските инвестиции в инфраструктура…са на стойност почти пет милиарда евро (5,62 млрд. долара)“, допълни тя.
Сръбското правителство се надява, че инфраструктурните сделки ще дадат стимул на икономиката на страната. МВФ и Сръбската централна банка очакват тя да нарасне с 3,5% тази година спрямо 4,4% година по-рано и около 4% между 2020 и 2022 г.
„Държавата трябва да започне нови инвестиции, ако иска траен икономически растеж, или може да имаме големи проблеми“, заяви Михайлович, която е и вицепремиер в кабинета на Ана Бърнабич.
За да постигне това, Белград планира да инвестира до 8 млрд. евро в средносрочен план в инфраструктура, главно чрез сделки, финансирани от Китай, както и от Русия, Турция и Азербайджан в рамките на по-широк план за развитие на стойност десет милиарда евро, оповестен от президента Александър Вучич миналия месец.
Михайлович заяви, че Белград се опитва да си осигури сделка за 400 млн. евро с Русия за възстановяване на жп връзка с адриатическото пристанище Бар в съседна Черна гора. Сърбия планира също да инвестира 150 млн. евро от Русия в нов център за контрол на железопътния трафик.
Турски компании ще строят пътен възел със съседна Босна и Херцеговина, а голям път в Западна Сърбия ще бъде изграден от азерската компания AzVirt в сделка на стойност 370 млн. евро, допълни Михайлович.
Белград иска да възстанови и голяма жп линия към Македония на юг, уточни тя. „Проектната документация в момента се подготвя от China Road and Bridge Corporation (CRBC)... Смята се, че целият проект е на стойност около 600 млн. евро…и ще видим кой може да го осъществи“, разкри Михайлович.
През последните десет години китайски компании придобиха единствената медна мина в Сърбия, стоманодобивен завод и инвестираха в електрическо производство. През 2017 г. Сърбия и Унгария започнаха и строителство на финансирана от Китай жп връзка между Белград и Будапеща.
Михайлович опита да разсее опасенията, че Сърбия може да натрупа прекомерен дълг, сходен с този на Черна гора, която взе значителни кредити от Китай, за да изгради магистралата си.
„Няма да започнем нищо, без да сме сигурни, че можем да предложим гаранции за него“, категорична е Михайлович. Сърбия приключи 2018 г. с малък излишък, а планът й за разходи през 2019 г. предвижда дефицит от 0,5%. Общият публичен дълг на страната в края на май възлезе на 51,8% от брутния вътрешен продукт.