fallback

Проблемът на Източна Европа не е Русия

Корупцията и задкулисните битки за власт са по-опасни от Москва

08:12 | 21.02.19 г. 10

Снимка: Архив Ройтерс

Един враг преследва постсъветските държави в Източна Европа, като подкопава правителства, атакува икономика и подклажда нестабилност.

Русия ли? Не. Най-голямата заплаха за страни като Грузия, Молдова и Украйна е собственото им лошо управление и злоупотребата с неофициална власт, пише Politico. И въпреки че тази слабост ги прави по-уязвими към влиятелния им съсед на изток, вината за последиците в крайна сметка е в тях самите.

Руската военна агресия със сигурност създава голяма заплаха за Украйна.  Дръзкото задържане на три украински бойни кораба и на екипажа им в Азовско море миналата година е показателен пример. Но този вид открито противопоставяне е изключение, а не правило.

Развитието на събитията в последно време в Грузия е добър пример. Американската двустранна военна помощ, както и дълго отлаганата продажба на противотанкови ракети Javelin на Грузия, намали страха на страната от руска военна агресия и превърна членството й в НАТО в не толкова неотложен въпрос.

Впрочем отношенията между Русия и Грузия значително се подобриха след прекъсването на дипломатическите отношения след Петдневната война през 2008 г., когато Москва загуби прякото си влияние в Грузия и призна двете сепаратистки територии Абхазия и Южна Осетия.

Тези дни най-големият проблем в Грузия не са заплахите от Москва, а политическата корупция, която може да застраши най-големия й инфраструктурен проект от години – дълбоководно пристанище в Анаклия на брега на Черно море.

Пристанището, което трябва да заработи през 2020 г., цели да затвърди позицията на Грузия като важен транзитен маршрут между Изтока и Запада, като й позволи да приема големи контейнеровози и да увеличи шосейния и железопътния си трафик. Проектът привлече международни играчи. Първата фаза, която струва 600 млн. долара, отчасти се финансира от група от четирима международни кредитори, а Европейската комисия се ангажира да помогне с финансирането на втората фаза, която включва шосейни и железопътни връзки.  Терминалът ще бъде управляван от големия пристанищен оператор SSA Marine of Seattle.

Но бъдещето му изглежда несигурно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:23 | 11.09.22 г.
fallback