През първата половина на 2017 г. в Русия е отчетен съществен спад в продажбите на алкохол в сравнение със същия период на миналата година, съобщава „Известия“, като цитира данни на Федералната служба за регулация на алкохолния пазар.
Продажбите на водка са намалели с 20% до 318 млн. л, на вино с 15% до 223 млн. л и на шампанско с 40% до 63 млн. л. С 10% са нараснали продажбите на напитки на основата на вино, които са достигнали 127 млн л.
Търговските вериги и производителите също отчитат спад в продажбите, но не в такъв мащаб.
Експерти смятат, че руснаците икономисват от алкохола, който става все по-скъп заради повишените акцизи.
Спадът в продажбите на вина и водка се потвърждава и от Мария Курносова, директор комуникации в „Ашан Россия“. По думите й най-голям е спадът при водката.
При вината и шампанското най-голямо е намалението при вносната продукция. Продажбите на шампанско от френската провинция Шампан са паднали с една трета. Потребителите се пренасочват към по-евтините пенливи вина, чиито продажби растат спрямо миналата година. Като цяло експертът обяснява спада с ръста на акцизите.
Тя допълва, че традиционно в Русия потреблението на качествено вино е в рамките на 2 л на глава от населението годишно, докато в Европа надхвърля 20 л. Повечето потребители не искат да рискуват с купуването на неизвестно вино и вземат или проверени марки, или твърд алкохол, пояснява тя.
От Metro Cash & Carry посочват също спад при пенливите вина и водката, но отчитат ръст в продаденото вино.
Потребителите спестяват, като купуват вместо вино по-евтини напитки на винена основа, казва председателят на Съюза на лозарите и винарите Леонид Попович. Хладното лято освен това не подпомага продажбите на вино.
При това представените официални данни не отчитат търговията в селските райони, уточняват авторите на статистиката.
Тези данни се отчитат от единната информационна система едва от 1 юли.
В селските райони се купуват 17% от общо продадените в страната алкохолни напитки, показват данни на Центъра за федерални и регионални изследвания на алкохолния пазар. При това в повечето населени места няма магазини.
По данни на здравното министерство през 2016 г. руснаците са изпили с 0,2 л по-малко алкохол, в сравнение с 2015 г.