fallback

Тол системата на Словакия - повече приходи, повече гъвкавост

Фирмата създател и оператор има желание да се включи в българския търг, но за момента не отговаря на условията на възложителя

08:00 | 19.01.17 г. 8

Напълно електронизирана, „виртуална” тол система за тежкотоварните автомобили и продажба на е-винетки за леките автомобили без физически пунктове и с на практика нулева възможност за корупция. Това е постигнала Словакия, чиято тол система е изградена и се оперира от фирмата SkyToll. 

Компанията иска да участва и в злополучния български търг за тол система, но засега не отговаря на някои условия, заложени в критериите на възложителя – Агенция „Пътна инфраструктура”, за участниците. Ако търгът бъде прекратен и пуснат наново с промени в условията за участниците, има възможност фирмата да ги удовлетвори и да подаде оферта.

Припомняме, че процедурата за изграждането на тол системата у нас беше обявена през пролетта на миналата година с индикативен бюджет 200 млн. лева. Предвижда се системата да се изгради за сметка на изпълнителя, който ще оперира 2 години и ще трябва да обучи и служителите на бъдещото държавно звено, което ще я управлява.

Търгът обаче беше неколкократно временно спиран заради жалби срещу срокове и разяснения на пътната агенция. В момента обществената поръчка пак е спряна и се чака решение на Комисията за защита на конкуренцията по жалба на чешката фирма Толлнет, която е свързана със SkyToll.

В България като в Унгария

От заложеното в документацията на търга се вижда, че бъдещият модел на тол система в България е близък до този, приложен в Унгария, обясни Петър Полакович, технически директор на SkyToll, на представяне на словашката система пред български журналисти в Братислава.

Отделно България залага прилагането на комбинирана система за таксуване на тежкотоварните автомобили – с бордови устройства със сателитно-навигационна технология, която отчита разположението на превозните средства и така засича ползването на пътната мрежа, и с възможност за придвижване без бордово устройство чрез заплащане на такса за преминаване от т. А до т. Б. При пропуски в законодателството обаче това може да доведе до събиране на недостатъчно приходи, предупреди той.

Българската администрация освен това не е предвидила в бюджета разходите за изграждане на физическите пунктове, които са необходими в този модел, и за експлоатация.

Тол системата в Словакия

Тол системата и електронните винетки в Словакия са въведени през 2010 г., като обхващат почти 18 хил. км пътища. SkyToll има договор да оперира системата до 2022 г. Държавата трябва да реши дали след това ще търси нов частен оператор, или ще я поеме със собствен ресурс.

Фирмата е спечелила търга с цена от 720 млн. евро без ДДС или 862 млн. евро с ДДС, каза Антон Бодис, мениджър комуникации във фирмата. В тази сума се включват печалбата, разходите за експлоатацията на системата и инвестиции в иновации. Държавата плаща на компанията веднъж годишно, като ако няма ефективно събиране на приходи, плащането се намалява със съответна стъпка в зависимост от събираемостта.

Случай на намаление обаче досега не е имало, тъй като приходите от такси и винетки растат. Приходите от електронните винетки например са се увеличили с 14% в първата година след въвеждането им спрямо последната, в която е имало хартиени винетки, допълни Бодис. Същевременно разходите на държавата са намалели с 60% заради елиминираното отпечатване на стикери и други разходи.

Самата система е изградена изключително бързо, само за няколко месеца, защото е изцяло електронизирана и компютризирана, без изграждане на физически пунктове за плащане на такси. Това дава и гъвкавост за промени в параметрите на системата – например платените пътни участъци и таксите.

От старта на системата са събрани общо 1,2 млрд. евро, а само за 2016 г. – 193 млн. евро. Около 44% от приходите са от чужденци, преминаващи през страната, а над 97% са от тежкотоварен трафик.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:41 | 13.09.22 г.
fallback