Русия ограничи продажбата на някои перилни препарати, сапуни и почистващи продукти, предлагани от американски и европейски компании, поради съображения за безопасност. Това може би е началото на нова порция ответни отговори от страна на Москва спрямо западните санкции, пише MarketWatch.
Държавният регулатор Роспотребнадзор съобщава, че проведените тестове над редица продукти за домашна грижа, произведени от американски, европейски и украински фирми, измежду които Procter & Gamble Co., Colgate-Palmolive Co., Clorox Co., Henkel AG и Werner & Mertz GmbH, са разкрили редица нарушения.
„Тези продукти не отговарят на изискванията и са премахнати от пазара“, гласи становище на органа, но без да се изброяват конкретни продукти. Проверките обаче продължават.
Освен това надзорният орган открива нарушения при тестването на продукти, изработени от две руски фирми, които имат връзки с чужбина - OAO Nevskaya Kosmetika, която произвежда сапуни, пасти за зъби, кремове и почистващи и перилни препарати и е собственост на украинска компания, както и ZAO ESP-Kontrakt GmbH, която прави и продава почистващи продукти на германската Oricont GmbH на руския пазар.
Роспотребнадзор е уведомил едни от най-големите търговци на дребно в Русия за откритите нарушения. Някои от тях са премахнали продуктите от своите рафтове, а други заявяват, че изчакват повече подробности. Изглежда, че Роспотребнадзор не е информирал директно компаниите за потребителски стоки за извършените от тях нарушения.
Миналата година Русия забрани редица хранителни стоки от САЩ и Европа в отговор на западните санкции, наложени заради причинената криза в Украйна. Тогава Роспотребнадзор започна да затваря ресторантите на McDonald's Corp., позовавайки се на лоши санитарни условия. Тогава ръководството на органа отхвърли обвиненията, че инспекциите и временното затваряне на ресторанти са извършени на база политически подбуди. След това ресторантите отвориха отново.
Но досега изглежда, че съобщението на надзорния орган засяга само малък брой продукти, предлагани на руския пазар от големите чуждестранни фирми.
Според руския вестник "Коммерсант" сред продуктите попадат препаратът за съдове на P&G Fairy Platinum, препаратът за подове на Werner & Mertz Emsal и почистващият препарат на Clorox Formula 409. Сред тях са и сапуните на Palmolive Naturals с екстракт от маслини и мляко, произвеждани от Colgate-Palmolive.
Германският производител на потребителски стоки Henkel съобщава, че руските власти са забранили продажбите на три продукта – омекотителя Vernel Spring Freshness и перилните препарати Persil Expert Sensitive и Pemos for Kids.
Още в края на юли руският регулатор нареди на търговските партньори на германската компания да премахнат тези нейни продукти от рафтовете си. Русия е четвъртият най-голям пазар на Henkel по обем на продажбите, като фирмата притежава всички необходими сертификати, за да предлага продуктите си там. Ето защо от германската фирма са поискали обяснение от руския контролен орган.
Русия е голям пазар за западните фирми, произвеждащи потребителски стоки, редица от които произвеждат своите продукти на местна почва. Секторът на потребителските стоки в Русия се оценява на 188,5 млрд. рубли (2,7 млрд. долара) през 2014 г., сочат данни на Euromonitor International.
Американската P&G доминира в редица категории в сектора. Според Euromonitor базираната в Синсинати фирма е пазарният лидер в Русия по продажби на препарати за съдове, омекотители и перилни препарати.
Говорителка на Clorox коментира, че компанията не рекламира активно почистващите си препарати в Русия, но продава продукти на дистрибутор, който може да ги предлага в страната. Clorox не разполага с детайли относно разследването на Роспотребнадзор, но ще оцени проблема и обещава, че продуктите й ще изпълняват всички изисквания, „независимо на кой пазар се предлагат“.
Представители на Colgate-Palmolive и Werner & Mertz не са отговорили на молбите за коментар, а говорителите на Nevskaya Kosmetika не са били открити за коментар.
Още за санкциите - във видеото на Bulgaria On Air