Китай е подписал договор за проектирането на високоскоростна железопътна линия между Москва и Казан в Русия, съобщава The Wall Street Journal. Проектът е първият конкретен пример за новите бизнес начинания между двете страни, към които руските представители активно се стремят след отдалечаването на Русия от Запада.
В четвъртък руските железници са подписали с държавната железопътна компания на Китай договор за проектирането на 770 км. високоскоростна жп линия между двата руски града. През следващите две години китайската фирма ще работи заедно с две руски компании по проекта на обща стойност 20,8 млрд. рубли (383 млн. долара).
След изготвянето на плановете ще бъде обявен отделен търг за същинското построяване на железопътната връзка, която според Русия ще струва 1,06 трлн. рубли (19,5 млрд. долара). „Вероятно е“ Китай да получи и този договор, макар това да не е гарантирано, заяви президентът на руската жп компания Владимир Якунин в интервю по време на Икономическия форум в Санкт Петербург.
Крайното решение обаче ще бъде базирано не върху участие в проектирането, а върху вида финансиране, заеми и други гаранции, предлагани от участниците в търга, допълни той.
След отдалечаването си от Запада заради кризата в Украйна, Кремъл инициира нова ера на близки отношения с Китай, обръщайки се на изток в търсене на финансиране, енергия и инфраструктурни инвестиции на фона на ограничените възможности в Европа и САЩ.
По-рано тази година Москва и Пекин подписаха споразумение, според което руските компании ще получат до 25 млрд. долара финансиране от китайските банки. Миналата година, в разгара на украинската криза, президентът Владимир Путин сключи сделка за 400 млрд. долара за изграждането на газопровод за доставка на руски газ до Китай.
Изправена пред минимален достъп до заеми и нежелание сред инвеститорите на Запад, Русия трябва да развие инфраструктурата си на огромната си територия, като на много места транспортните връзки от времето на Съветския съюз са твърде овехтели.
Китай, в същото време, се опитва да продаде своите проекти за високоскоростни железници в чужбина за пръв път след построяването на много от тях в страната. Засега обаче успехът е твърде малък, като по сделките с Мексико и Тайланд има множество проблеми. Желанието на Китай да направи бизнеса си с високоскоростни жп линии международен е част по-широките дългосрочни усилия на Пекин да изнася по-висши технологии вместо промишлени стоки.