Полетите през някога процъфтяващите летища на Русия намаляват, след като все по-малко местни граждани се осмеляват да излязат извън страната и все по-малко чужди туристи и бизнесмени я посещават, съобщава The Wall Street Journal (WSJ).
През изминалото десетилетие трите летища в Москва похарчиха стотици милиони долари, за да се разширят и да задоволят изискванията на авиолиниите за терминали и писти. Но сега въздушният трафик спада в резултат на рецесията, която силно засегна потребителите, и задълбочаващата се изолация на Русия.
Досега, когато руската икономика е изпитвала затруднения, дори по време на финансовия колапс от 1998 г., международните авиолинии „намаляваха броя на самолетите си, но винаги поддържаха броя на полетите“, казва Алексис Родзянко, президент на Американската търговска камара в Русия. „Това, което се случва в момента, е много по-драстично от всичко, което съм виждал да правят досега“.
Delta Air Lines, единственият американски превозвач в Русия, заяви през миналата седмица, че през зимата ще преустанови полетите си от Ню Йорк до Москва за първи път от Студената война насам. Delta, която вече намали полетите си за пролетта и лятото, обяви, че намалява капацитета на международните си дестинации там, където „търсенето е негативно повлияно от спада на цените на петрола“. Москва обаче реално е единствената дестинация с отменени полети.
EasyJet, която през 2012 г. се похвали с успешното си стъпване на доходния пазар, оряза полетите си след 26 януари, като заради липсата на търсене ще намали броя им наполовина още преди лятото. Qatar Airways и Etihad Airways също орязаха броя на полетите си до Москва през последните месеци. Air India обяви, че ще намали полетите си от Делхи до Москва до два на седмица, а австрийските Austrian Airlines и CSA Czech Airlines вече ограничиха броя на пътуванията си до дестинации в рамките на Русия.
Някои руски авиолинии печелят от отдръпването на конкурентите: Аерофлот – най-големият превозвач в страната, обяви, че броят на пътниците по международните маршрути отчита ръст от 7,2% за първите три месеца от годината. Според авиолинията спадът на рублата дава „частично конкурентно предимство“, което може да превърне Москва в по-достъпна дестинация.
Новият трафик обаче е недостатъчен, за да спре съкращенията в Аерофлот: авиолинията заяви, че е орязала четири маршрута през първите месеци от годината и е добавила само един. Transaero Airlines, друг голям руски превозвач, анулира поръчката си от миналата година за закупуване на самолети Boeing 787 в резултат на развитията на пазара.
Летищата на Москва се разширяваха с главоломни темпове през миналото десетилетие, добавяйки нови лъскави терминали и експресни влакове до града с цел да представят новата класа на Москва на международните посетители.
Международното летище Домодедово в Москва заяви, че през март е отчело 1 442 полета по-малко в сравнение със същия месец миналата година, което е спад от 7%. Броят на пасажерите е паднал с 10%. Според летище Шереметиево броят на пасажерите по международните линии е паднал с 5,1% за първото тримесечие на 2015 г. в сравнение с 2014 г., а броят на всички пасажери е отчел спад от 0,9 на сто. Като цяло Шереметиево е повишил броя на полетите си за март 2015 г. с 0,2 на сто в сравнение с миналата година.
От миналата година насам рублата загуби около 40% от стойността си спрямо долара, което прави пътуването в чужбина все по-непосилно за средностатистическия руснак.
„Авиолиниите разбират, че хората просто не могат да пътуват. Те губят заплатата си, работата си – и естествено това е първото нещо, от което се отказват“, казва Ирина Турина, говорител на руския туристически съюз.
„През 2008-2009 г. по време на последната криза видяхме спад в пътуванията [организирани от туристическите оператори] от около 25-30% и смятахме, че това е истинска катастрофа“, допълва Турина. „През 2014 г. имаме спад от близо 80% в търсенето на определени дестинации в чужбина, а средният спад е около 60-70%. Това е абсолютен прецедент“.
По-слабото търсене в Русия е основната причина за застоя в пазара на въздушния транспорт, но освен това и по-малко чужденци пътуват до Русия. Според JLL Consulting хотелите в Санкт Петербург са празни: заетостта както в луксозните, така и в средния клас хотели е паднала със 7% през 2014 г. в сравнение с предишната година.
Бизнес възможностите също намаляват, след като няколко големи западни компании издърпаха много от международния си персонал, казва Родзянко, а новите компании пристигат с по-малки екипи.
„През последните няколко години в Русия отчитаме по-бавен растеж, а в допълнение на това имаме и геополитическата ситуация в Украйна и спада в цените на петрола“, допълва Родзянко. „Това намали броя на новите компании, които обикновено идват с по-голям международен персонал“.