fallback

Сириза може да спре проект за модерна железница в Гърция

Правителството на Ципрас не може да вземе решение за приватизацията на държавните железници, което забавя тяхната електрификация

16:06 | 29.03.15 г.
Автор - снимка
Редактор

Нощта се спуска над Солун и Йоргос Плайтакис натиска газта на дизеловия пътнически влайк, който управлява, подготвяйки го за деветчасовото пътуване на изток, пише Bloomberg.

“Всичко това е за бунището“, споделя ветеранът от гръцката държавна ж.п. компания Trainose SA. Той маха с ръка без особено желание около локомотивът от 1980 г., който пътува към границата с България и Турция. „По-лесно е с електричество – по-бързо е, по-икономично и по-безопасно“.

Гърция се опитва да навакса спрямо останалата част от Европа що се отнася до влаковете. Тя иска да построи електрически високоскоростен ж.п. коридор с помощна на средства от европейските фондове. Начинанието е част от отдавнашната цел на страната да стане основен портал за стоки, пристигащи в източното Средиземноморие по море от Азия. Тази амбиция предизвика интереса към транспортните активи от потенциални инвеститори, сред които Русия и Китай.

Тази стратегия обаче е застрашена от идеологическо противопоставяне в новото правителство на премиера Алексис Ципрас. То се опитва да намали про-пазарните реформи, които са условие за спасителната програма на Гърция на стойност 240 млрд. евро.

Дори и в момент, в който Гърция има отчаяна нужда от пари на фона на противопоставяне с нейните кредитори, фракции в партията на Ципрас – Сириза, което е съкращение за коалиция на радикалното ляво, отказват да приватизират държавната инфраструктура. Trainose и пристанищата в Пирея и Солун са сред активите, около които има неяснота в момента, тъй като тяхната продажба е поставена под въпрос.

„Бихме били много притеснени от всяко забавяне в подобряването на транспортните услуги на Гърция“, заяви Никос Родопулос, президент на Гръцката асоциация за логистика, която насърчава развитието на сектора. „Транспортът предлага на страната бърза възможност да генерира приходи и стратегически шанс да повиши икономическия ръст. Тази възможност не трябва да бъде изпусната“.

Предишното правителство на Антонис Самарас, лидер на про-пазарната партия „Нова демокрация“, постави Trainose и пристанищата в Пирея и Солун начело в списъка с планирани продажби. Самарас, който бе принуден да напусне поста си след предсрочните избори от 25 януари, обещаваше да облекчи максимално чуждестранните инвеститори.

Това събуди амбициите на Русия да последва примера на Китай от 2009 г. и да навлезе на този пазар. В наддаванията за Trainose и солунското пристанище участваха и руските държавни железници, чийто директор Владимир Якунин е близък съюзник на президента Владимир Путин.

Спряната приватизация забавя изграждането на търговски хъб. Двумесечното правителство на Сириза е заето с финансовата криза и не може да вземе ясно решение какво да прави с продажбата на активи.

Единствената част от отсечката Атина-Солун, която до момента е електрифицирана е 106 км. Това е отсечка в централна Гърция между Титорея и Домокос.

Електрификацията на цялата отсечка между Атина и Солун ще струва около 2 млрд. евро, показват изчисления на Erga One. Цената достига 3,3 млрд. евро, когато се включи и отсечката Солун-Идомени и планираната електрифицирана връзка между Атина и западното гръцко пристанище Патра, заяви Erga One.

„Има определено ниво на несигурност за всичко, което правителството иска да направи заради това, че Сириза не е една партия, а коалиция от различни фракции“, заяви Аристотели Циампирис, професор в University of Piraeus’s School of Economics, Business & International Studies.

Във всеки случай в момента няма конкретни планове за изграждане на електрифицирана линия от Солун до границите с България или Турция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:36 | 12.09.22 г.
fallback