Стискайки ръце с министър-председателите на Китай и Сърбия на 25 ноември в столицата на Румъния – Букурещ, сияещият премиер на Унгария Виктор Орбан изпадна във възторг от склонността на Китай да осигури финансирането и да поведе модернизацията на остарялата железопътна връзка между Будапеща и Белград.
Познат с кавгите с партньорите си от Европейския съюз (ЕС) и с Европейската комисия (ЕК), Орбан изглеждаше доволен, че оценяваният на 2,4 млрд. евро проект ще бъде финансиран от Китай и няма да бъде завършен от дома на строгите икономии Брюксел.
Така в свой анализ за CNBC президентът на MSI Global Майкъл Иванович, описва факта, че държавите от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) все повече разчитат на Китай.
Два дни по-късно китайски инженери проучваха жп линията и задвижваха бавни локомотиви между двете европейски столици, като възнамеряват да представят подробна презентация на проекта в близките шест месеца.
Но на 26 ноември Румъния, която бе домакин на втората годишна срещна между Китай и 16 страни от региона на ЦИЕ, състояла се в Букурещ, получи повечето от 10-те млрд. долара, които китайците носеха със себе си, за да инвестират в инфраструктурата на тези относително бедни комунистически държави - Албания, Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Чехия, Естония, Македония, Унгария, Латвия, Литва, Черна гора, Полша, Сърбия, Словакия, Словения и Румъния.
По информация на румънски източници с китайските компании са били подписани 13 търговски и инвестиционни споразумения на обща стойност от 8 млрд. евро в сферите на енергетиката, инфраструктурата и жп транспорта.
И всичко това, на фона на казаното от премиера на Китай Ли Къцян, че „Румъния е тигърът на ЦИЕ“, си е сериозно постижение, на което се наслаждаваха местните медии в момент, в който някои от партньорите на страната в ЕС искат да се ограничи достъпът на румънските (и българските) имигранти.