Днес едни влак, натоварен с въглища в Казахстан, може да измине хиляди километри през евразийските степи до фабрика в Беларус и то без нито една митническа проверка.
Гражданите на три от бившите съветски републики – Беларус, Русия и Казахстан, могат да работят легално в някоя от другите две страни.
Същевременно, в един най-големите московски небостъргачи представители на трите страни бистрят бъдещето на съвместната си търговска политика.
След години на лъкатушене, подкрепяната от Русия идея да се дефинира търговска зона на територията на голяма част от бившия Съветски съюз е по-близо до успешен край днес, отколкото когато и да било преди, пише NY Times.
Към тази изглежда позитивна инерция можем да прибавим и решението на украинското правителство от миналата седмица да блокира преговорите с Брюксел и да се насочи към т.нар. Митнически съюз (МС). Други две бивши съветски републики – Киргизстан и Армения, също поеха ангажимент да се присъединят към тази група, припознавана като НАФТА на Евразия.
"Основната руска идея тук е да се оформи зона, в която Москва да има преференциални икономически интереси и привилегии", заяви Александър Климент, анализатор в Eurasia Group във Вашингтон. "Русия прави това в последните 10 години. Кремъл обаче иска официална структура", добави той.
Сега тази структура е на път да се случи. Решението на украинския президент Виктор Янукович да спре преговорите с Европейския съюз и да се обърне към Москва изглежда ключов момент. Ходът провокира масови протести в Киев, които илюстрират най-ясно ситуацията, а именно, че изборът е нещо повече от търговия. Украйна бе поставена пред съдбоносен избор: от една страна, статуквото, а от друга – реалната демократизация и приемането на западните ценности.
Същевременно обаче икономическата сила на МС несъмнено е изкушителна. Блокът продължава да привлича чужди компании, като например Ford Motor, която произвежда коли в Русия. Най-богатата на природни ресурси страна в света предлага и по-ниски енергийни тарифи за членовете. По думите на Сергей Глазев Украйна ще спестява по 9 млрд. долара годишно за енергия.
Пречупен все пак през призмата на брутния вътрешен продукт, МС все още е далеч от мащабите на Европейския съюз (ЕС). Според данни на Международни валутен фонд общата икономическа активност в новия блок е достигнала 2,3 трлн. долара през 2012 г., докато тази в ЕС над 7 пъти повече – 16,6 трлн. долара. Самата украинска икономика пък е оценявана на 176 млрд. долара.
По показателя население МС отново изостава значително. Включвайки Украйна, общият брой хора в новосъздадения съюз достига около 215 млн. души спрямо около 507 млн. в ЕС.
Русия наистина е известна с многообразието на природни ресурси и щедростта си към приближените страни. Но това със сигурност не е най-важното. Множеството украинци изразяват опасенията си от запазване на статуквото, което дърпа назад страната им в годините след разпадането на СССР.
Ако оставим на страна предимствата на демократичните устой, които предлага в изобилие Европа, налице в Евразия е и липса на икономическа стабилност и добре котирани валути. Всички тези фактори може би поставят украинските политици пред нагледно лесен ребус, при който те обаче решиха да изненадат дори и народа си.
Повече по темата може да видите в материала на Bloomberg!
преди 10 години Тази словесна салата би възхитила всеки психиатър! Предното ти изявление беше по-структурирано, макар и фактологически невярно. Явно си бил в ремисия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Не искам да оспорвам аксиомната ти подредвба от приемания с които анализираш реалността, но през 1990г не е имало още влак (лъжлива-надежда) който да изтървем ;))) - идеята е да се ползват маймуните докато търпят, а ние имахме достатъчно надежди падайки от ръба на скалата на соц-а в нищото, надявайки се че летим към рая /маймунския рай разбира се, умните не са си мислели така!/... когато се отчаят маймуните тогава има нужда от нова надежда или стимули /намалено оцоцване/! Та след 1990г, като ни поотръскаха по няколко различни начина, и нещата почнаха да излизат от контрол, ни заредиха с мечтите за нов живот... а идеята е да лапат само провеждащите надеждите и контрола... а полсе го отнемат от тях и т.н. остава само маймунския живот с надеждите и контрола ;))))))))))))))))))))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години "Русия наистина е известна с многообразието на природни ресурси и щедростта си към приближените страни"Щедростта си??! моля ? Я пак ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Всъщност изтървахме влака през 1990г., когато се роди концепцията "Швейцария на Балканите". За тия пет години страните от вишеградската четворка наваксаха достатъчно. Така че присъединяването според твоята класификация си беше предрешен избор. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години И за *** вече е ясно,че членството в ЕС и еврозоната си е равносилно на национално самоубийство. Решенията се вземат от социалистката Меркел, безработицата си расте,заповядват ни какво да ядем, какво да пием... Няма промишленост, няма икономика. Заводи - само в Рюселсхайм и Гуангжу. Носете китайски *** и карайте Опел, сглобен от части, с гордост произведени в Индия, Пакистан и Виетнам. Ползвайте мегаскъп газ, петрол с 20$ по-скъп от американския,малоумно скъпа валута, която убива всякаква инициатива, търговия и икономика. Браво на Украйна !! Ако и ние имахме такива политици, днес можеше да се радваме на уважението на другите, а не да ни се подиграват английски ***.Но...нали все пак сами сме си виновни...каквото повикало, такова се обадило. Дано украинците поне имат малко повече мозък и късмет отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Решението за завой никога не се взема обективно от завиващия, но субективно погледнато е по-добре да си мислят маймините че са го решили ТЕ, за да стане по желание и при възможно най-лоши предварителни условия! Ако предварителните условия не са подбрани предварително достатъчно лоши, то ще се губи излишно време после за да се влошат - справка хамалогията и копнежите по приемане на Лисабонския д-р, гипсиращ несъществуващата клауза за изход! Има 2 варианта - или "бързай да не изтървеш влака", или "предрешен избор"! При нас, всичко блестеше от лъскавина на запад, подготвящо глезените там за отнемане на правата им, и нас ни оправиха субективно с "бързай да не изтървеш влака"!Сега, понеже е стартиран процеса за отнемане на незаслуженото и ненужно и маймуните пищят навсякъде, ще има голямо предлагане и избиране -> "предрешен избор"! отговор Сигнализирай за неуместен коментар