Изключително слаби финансови резултати за първото тримесечие на германската верига за търговия със строителни материали и стоки за бита Praktiker изненадаха анализаторите.
Тоталният отказ на компанията да прави акции с намаления на цените в Германия стана причина за спад на продажбите с 19% на местния пазар, съобщи концернът. Освен това новата пазарна концепция, приета в края на миналата година, ще бъде приложена на практика едва през второто тримесечие на 2011 г., пише в междинния доклад.
Добри резултати зад граници концернът е отбелязал в Украйна и Турция, докато продажбите в Полша, Унгария и Люксембург са останали на миналогодишните равнища. За сметка на това слабата конюнктура в Гърция, България и Румъния е довела до силен спад на оборота там. В Гърция продажбите са достигнали 46,4 млн. евро (-10,5% спрямо същия период на 2010 г.), в Румъния – 25,8 млн. евро (-29,5%), а в България – 8,5 млн. евро (-11,1%). В Албания продажбите са намалели с цели 26,3%, но заради ниския като цяло оборот там това не е имало силен ефект. Ниските продажби в тези страни, заедно със слабите резултати в Германия, са допринесли за спада на продажбите на целия концерн с 11% до 666 млн. евро. Резултатите са по-слаби от очакваните. Запитани от Dow Jones Newswires анализатори предвиждаха продажбите да са около 691 млн. евро.
Общо за всички чужди пазари германският концерн отчита спад на продажбите от 8% до 176,6 млн. евро (192 млн. евро година по-рано). „Не очаквахме нищо по-различно“, призна председателят на Надзорния съвет Волфганг Вернер.
Печалбите също са на червено. Причина са не само слабите продажби, но и разходите за преструктуриране и възможната глоба заради картелно споразумение в Полша. Оперативната печалба е спаднала от 62,8 млн. евро на едва 35,3 млн. евро. Въпреки това обаче акционерите ще получат дивиденти от по 0,10 евро на акция.
Инвестициите обаче са били по-високи от предходния период. През първото тримесечие концернът е вложил общо 18,1 млн. евро (спрямо 16,1 млн. евро за първите три месеца на 2010 г.). 8,6 млн. евро от сумата са били похарчени за мерки във връзка с програмата „Praktiker 2013“, за преструктуриране на обектите към новата маркетингова концепция. През първото тримесечие е бил открит само един нов магазин – в Ополе (Полша). През април обаче са били отворени други три – два от тях също в Полша и един в Ксанти (Гърция).
През последните няколко месеца Praktiker се опитва да избяга от имиджа си на евтина верига. Затова и концернът се отказа от налаганите масово през миналата година кампании за 20%-но намаление на цените на всички артикули. В бъдеще веригата ще залага повече на собствени марки, по-видими и големи магазини и висококачествени услуги. Новата рекламна кампания с участието на тенис звездата Борис Бекер, която ще стартира през втората половина на годината, също трябва да допринесе за намаляване на отчетените загуби.
Praktiker оперира в общо 10 страни с около 440 магазина, а в България веригата има девет обекта.