fallback

Защо възстановяването на корпоративните пътувания в Европа се изплъзна на авиокомпаниите?

Преди две години Карстен Шпор от Lufthansa очакваше корпоративните пътувания да възстановят 90% от обема си отпреди пандемията, което обаче не се случи

15:40 | 07.08.23 г.
Автор - снимка
Създател

Дългоочакваното възстановяване на корпоративните пътувания в Европа продължава да се отлага във времето, съобщава Bloomberg.

След края на пандемията от коронавирус най-големите авиокомпании в региона разчитат на това „корпоративните воини“ да се върнат в небето. Но до момента много бизнес клиенти се въздържат от това да започнат да пътуват отново както преди. 

Само преди две години главният изпълнителен директор на Deutsche Lufthansa AG Карстен Шпор смело прогнозира възстановяване на корпоративните пътувания до 90%, като каза, че хората вече са се отегчили от видеоконференциите. Въпреки това най-голямата авиокомпания в Европа досега е възстановила само около 60% от обема на бизнес пътуванията си отпреди Covid и планира да възстанови цели 70% до края на годината.

British Airways също отчита подобни тенденции. Луис Галего, главен изпълнителен директор на компанията майка IAG SA, твърди, че напредъкът е „по-бавен, отколкото си мислехме в началото на годината“.

Главният изпълнителен директор на Air France-KLM Бен Смит пък заяви, че не очаква френският пазар на пътувания в рамките на страната някога да се възстанови напълно. „Няма да стигнем дотам“, смята той.

„Пътуването за отмъщение“

Причините са разнообразни, но събрани заедно, те образуват стена от препятствия, които авиокомпаниите не са успели да преодолеят. Това е голямо предизвикателство, тъй като бизнес пътниците плащат повече, дори са с билет за икономична класа, летят с по-кратко предизвестие и избират по-скъпи билети, които им осигуряват повече гъвкавост.

Това ги прави по-доходоносни клиенти за компанията от хората, пътуващи с цел почивка, които до голяма степен издърпаха авиокомпаниите от дъната, които достигнаха по време на Covid. Авиокомпаниите разчитат на завръщането на бизнес пътниците, тъй като бумът на т.  нар. "пътувания за отмъщение" (с които хората отмъщават на Covid-19 за пропуснатите възможности за пътувания), който засили сегмента на пътуванията с цел почивка, започва да отслабва.

В Германия по-малките компании, които са основата на производствената база, се завръщат обратно на работа, но големите играчи се отдръпват заради причини, които изглежда са структурни.

Zurich Insurance Group AG, компания със седалище в един от градовете, в който има хъб на групата Lufthansa, заяви, че иска да задържи полетите на своя персонал на 70% под нивата отпреди пандемията като част от стремежа си за намаляване на вредните емисии.

По време на кризата големите корпорации свиха бюджетите си за пътувания, за да оцелеят, и установиха, че ефективният и лесен за използване софтуер за провеждане на конференции прави някои пътувания ненужни. Сега, когато са изправени пред инфлацията и натиска за намаляване на въглеродните емисии, те не смятат, че има нужда да променят подхода си.

Макар че повечето авиокомпании не очакваха бизнес пътуванията да се възстановят напълно след пандемията, те прогнозираха, че те ще се възстановят до 85%, заяви Нийл Глин, анализатор в Air Control Tower. Вместо това корпоративният трафик е около 60% в Германия, 70% в Япония и максимум 80% в САЩ. Това се дължи отчасти на културата за дистанционна работа, както и на осъзнаването на нуждата от намаляване на въглеродните емисии и по-голямата загриженост за здравето на служителите, смята той.

Опасенията за бизнес пътуванията в Европа наподобяват слабостите, наблюдавани в САЩ, където American Airlines Group Inc. и Southwest Airlines са сред превозвачите, които са направили промени, за да се адаптират към по-ниското търсене на корпоративни пътувания. Изпълнителният директор на United Airlines Holdings Inc. Скот Кърби го определи като „рецесия на бизнеса“ в САЩ, но в същото време показа, че вярва във възстановяването.

В IAG главният изпълнителен директор Галего каза, че корпоративните пътувания са се възстановили по-силно в испанската Iberia, отколкото в британската British Airways, защото испанските работници са се върнали обратно в офисите си по-рано от тези във Великобритания. Той също така каза, че по-дългите пътувания за повече дни се възстановяват по-бързо от бързите полети на по-къси разстояния.

Германските фирми

В Германия малките и средните предприятия все още трябва да пътуват, тъй като не разполагат с международни офис мрежи, каквито имат големите международни компании. Големите публични компании са изправени пред регулации и обществен натиск за ограничаване на ненужните пътувания, както и пред нарастващи изисквания за деклариране на вредните им емисии.

По маршрутите до големите азиатски държави, които носят печалби на авиокомпаниите, като Китай и Япония, ограниченията свързани с Covid-19 вече са отменени. Но забраните за въздушно пространство, наложени след инвазията на Русия в Украйна, принудиха Lufthansa и други превозвачи да използват скъпи заобиколни маршрути, които удължават пътуванията и ги правят не толкова интересни за пътниците.

Въз основа на проучвания и отзиви на клиенти "прогнозираме ръст на броя на пътуванията до края на годината", което ще се дължи на повторното отваряне в Китай и Япония и на постепенното възстановяване на световната икономика, заявиха от Lufthansa по време на конферентен разговор на 3 август. Глин твърди, че възстановяването на трафика в Китай се е забавило и все още има възможност бизнес пътуванията да наваксат изоставането си.

Смит от Air France-KLM заяви, че макар групата да е отчела увеличение на обема на бизнес пътуванията непосредствено след пандемията, ръстът на корпоративните резервации почти е спрял. Той изтъкна, че Air France винаги е имала висок дял на пътниците, пътуващи с цел почивка в своята първа класа, „което се балансира доста успешно с корпоративния трафик“.

Авиокомпаниите заявиха, че виждат напредък. Галего от IAG очаква някои корпоративни клиенти да се върнат през това тримесечие, тъй като рискът от хаос на летищата през лятото намалява. Ръководителите са обнадеждени и от така наречените "bleisure" пътници, които съчетават почивката си с бизнес пътувания.

Безмитната търговия

Компанията Dufry AG, която управлява повече от 5,5 хил. магазина на летища, железопътни гари и бензиностанции по целия свят, наблюдава "постепенно завръщане" на пътуващите по работа, както и тенденцията за по-кратки почивки, което повишава и без това силното търсене на пътувания с цел почивка, коментира главният изпълнителен директор Ксавие Росиньол Еспел в интервю. Това трябва да е достатъчно, за да компенсира евентуалното забавяне на световната икономика през следващите тримесечия, каза той.

Водещият авиопревозвач на Абу Даби Etihad връща двуетажните си самолети Airbus A380 в опит да запълни салона си първа класа с туристи, пътуващи с цел почивка. Бизнес пътуванията продължават да изостават, заяви Ед Фотерингам, вицепрезидент на Etihad за Европа и Америка.

"Случаят е малко по-различен, и вместо представителите големите корпорации да летят отново, сега се наблюдава едно съчетание от тях и се отчита ръст полетите от страна на малките и средните предприятия", заяви Фотерингам.

"Bleisure" пътуванията спомагат за увеличаване на бизнес трафика през лондонското летище Хийтроу, заяви главния изпълнителен директор, който напуска поста си, Джон Холанд-Кей. Въпреки това корпоративните пътници са само 30% от общия брой на пътниците в британския хъб, което е спад от 34% преди пандемията.

„Може да имаме някои насрещни ветрове пред себе си, но има и попътни такива, които ще надделеят“, заяви Росиньол от Dufry.„Особено в определени географски райони, включително Китай, където засега виждаме слаби данни, но знаем, че има само един вариант за него – той ще продължи да расте.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:40 | 07.08.23 г.
fallback