Най-накрая добри новини за пътниците по европейските летища. Lufthansa и синдикатът Verdi се споразумяха за увеличение на заплатите на около 20 хил. души от наземния персонал на авиокомпанията. Договорени са значителни увеличения на заплатите, които са непропорционално високи за групите с по-ниски заплащания, съобщи Lufthansa, цитирана от Handelsblatt.
Това означава, че в Lufthansa няма да има нови стачки на служителите, които се занимават с чекирането и обслужването на самолетите. Спорът за заплатите на пилотите на основните авиокомпании Lufthansa и Lufthansa Cargo обаче, който се води от концерна и друг синдикат, остава нерешен.
Новият колективен трудов договор беше предмет на тежки преговори. Verdi оказа силен натиск върху ръководството с мащабна предупредителна стачка миналата седмица. Заради еднодневните протестни действия Lufthansa трябваше да отмени около 1000 полета и по този начин почти цялата си програма за полети в този ден. И то в разгара на пиковия сезон, който и без това изисква много търпение от пътниците поради смущенията в работата на летищата, причинени от недостига на персонал в Европа.
Третият кръг от преговорите, който вече беше отложен цели два пъти, също отне много време. Споразумение беше постигнато едва в четвъртък късно вечерта. След две години на отказ от увеличения заради кризата с коронавируса сега споразумението предвижда увеличение на заплатите с 200 евро на месец от 1 юли 2022 г. От 1 януари 2023 г. заплатите ще се увеличат с 2,5%, а от 1 юли 2023 г. - с още 2,5%.
Новият колективен трудов договор, който все още трябва да бъде одобрен от комисиите и членовете на Verdi, предвижда по-силно увеличение на заплатите за служителите с по-ниските нива на заплащане. Конкретно това означава, че заплатите на хората с основна месечна заплата от 2000 евро ще се увеличат с 19,2% за целия 18-месечен период. За получаващите 3000 евро увеличението е с 13,6%, а за получаващите 6500 евро – с 8,3%. Verdi е поискал увеличение от 9,5% за тях заради високата инфлация.
Lufthansa търси 10 000 служители
След пандемията, която продължава вече почти две години и половина, Lufthansa е изправена пред голямо предизвикателство. Много служители са напуснали компанията, отчасти чрез доброволни програми, но също така и по собствено желание, тъй като вече не са виждали шанс за развитие в бранша.
Сега групата разполага с твърде малко служители за планирания растеж. В четвъртък сутринта ръководството на компанията обяви намерението си да наеме общо 10 хил. нови служители през тази и следващата година. Но пазарът на труда е свит, а Lufthansa е загубила привлекателността си като работодател заради огромните икономически последици от пандемията.
Голямата несигурност по време на пандемията вече доведе до крайност в решенията на много служители на Lufthansa. Към това се прибавят и настоящите проблеми в летателната експлоатация. Всичко това предизвиква голямо недоволство сред персонала. В интервю, разпространено тази седмица вътрешнофирмено в Lufthansa, главният директор по човешките ресурси Михаел Нигеман проявява разбиране към трудното положение на служителите. „Предизвикателствата пред служителите са огромни. Зад тях са две кризисни години на коронавирус с голяма несигурност и финансови съкращения“.
В същото време обаче ръководството трябвало да следи за баланса. Lufthansa трябваше да бъде спасена с държавна помощ. Междувременно тя беше изплатена, но сега компанията трябва да намали голямата планина от дългове. Още спорове за заплати
Не само с Verdi има спор за заплатите. Ръководството разговаря и със синдиката на пилотите Vereinigung Cockpit (VC) и със синдиката на кабинния персонал UFO. Сега те си отмъщават за това, че висшето ръководство на Lufthansa не се е опитало да постигне нови споразумения с партньорите за колективния трудов договор навреме, дори по време на пандемията. Съществуващите кризисни споразумения за заплатите изтекоха и на няколко места едновременно възникнаха спорове за заплатите - в средата на период на много висока инфлация. Въпреки това след компромиса с Verdi в четвъртък вечерта Нигеман подчерта желанието за постигане на споразумение с VC и UFO. Той изрази увереност, че и с тях могат да бъдат постигнати добри решения.
Примерът на Condor показва, че в авиацията е възможно да се работи без стачни действия. Понастоящем не се водят преговори за сключване на колективен трудов договор, както заяви пред Handelsblatt говорител на ваканционната авиокомпания. Но въпреки сключените колективни трудови договори компанията води напреднали и добри преговори със синдикатите Verdi, VC и UFO за увеличение на заплатите на всички служители със седем до девет процента през следващите две години.
„Това увеличение на заплатите има за цел да изрази признателността на компанията за ангажираността и отдадеността на служителите на Condor през това предизвикателно лято и последните месеци“. Говорителката не даде повече подробности, позовавайки се на продължаващите преговори.