Става ли кризата „новото нормално“ за Lufthansa? Мениджмънтът на най-голямата авиокомпания в Европа изглежда очаква точно това. Мениджърите следят отблизо последиците от войната в Украйна и надвисналата заплаха от рецесия, но това не бива да намалява очакванията. За 2022 г. екипът около главния изпълнителен директор на компанията Карстен Шпор очаква коригирана печалба преди лихви и данъци (Ebit) от над 500 млн. евро. Това ще бъде първата годишна печалба от началото на пандемията, констатира германският бизнес всекидневник Handelblatt.
„Това е силен резултат след полугодие, което беше предизвикателство за нашите пътници, но също и за нашите служители", се казва в изявление на компанията от четвъртък сутринта. „В допълнение към възвръщането на рентабилността, което постигнахме, най-добрите продукти за нашите клиенти и перспективите за нашите служители отново са с най-висок приоритет“. Прогнозата се подкрепя от добрите данни за последното тримесечие, а новината беше приета положително на фондовата борса. В началните борсови часове акциите на Lufthansa поскъпнаха с един процент.
Оптимизмът се дължи не само на прогнозата. Lufthansa планира да наеме 5000 нови служители до края на тази и през следващата година. Компанията търси основно кабинен персонал за едноименната авиокомпания, както и за Eurowings и Eurowings Discover, както и за наземните услуги на летищата. Дъщерното дружество за техническо обслужване Lufthansa Technik, с голяма база в София, и компанията за кетъринг LSG също ще увеличат персонала си.
Това е отговорът на компанията на големия недостиг на персонал, който сериозно затруднява полетите. Търсенето на полети след Великден е нараснало по-силно и по-бързо, отколкото се очакваше в сектора. Тъй като капацитетът на персонала не можеше да се справи с ръста, а също и поради настоящата вълна от коронавируса, само Lufthansa трябваше да отмени около 7000 полета това лято. Качеството на обслужването на борда на самолетите също е влошено; консултантската компания Skytrax наскоро отне петата звезда на Lufthansa, което е награда за най-високи стандарти в бранша.
Заради проблеми с експлоатацията Lufthansa ще увеличи капацитета си в пиковия сезон до септември малко по-малко от планираното. Вместо 85% от нивото преди кризата, сега се планират 80%. През второто тримесечие 29 милиона пътници са ползвали услугите на авиокомпаниите на Lufthansa Group. През същия период на миналата година те са били само 7 милиона. Увереността на мениджмънта е изненадваща
Увереността на ръководството е изненадваща на фона на перспективите за следващите месеци. В допълнение към оперативните проблеми влияние върху световната икономика оказват геополитическите кризи и техните последици, както и нарастващият риск от рецесия. Към това се прибавят и по-високите цени на горивата. По данни на Германската асоциация за въздушен транспорт (BDL) авиационното гориво понастоящем е около два пъти по-скъпо, отколкото преди пандемията. Винаги досега това е било токсична комбинация за авиокомпаниите.
Но мениджмънтът на Lufthansa посочва няколко положителни тренда. От една страна, търсенето на самолетни билети остава високо. Резервациите за периода от август до декември в момента са на около 83% от нивото преди кризата. Второ, клиентите все по-често резервират места от премиум класата. По данни на Lufthansa коефициентът на натоварване в премиум класата е бил 80% през второто тримесечие, което е повече, отколкото през 2019 г. Частните пътници очевидно също си позволяват повече комфорт.
Като цяло всички билети поскъпват. През второто тримесечие т.нар. средна доходност нараства с 24%. Тя е дори с около десет процентни пункта по-висока от тези през 2019 г.
Последните данни за тримесечието също са донякъде оптимистични. Хаосът в полетите е струвал 158 млн. евро под формата на обезщетения между април и юни. Пътническите авиокомпании на концерна също продължиха да отчитат загуби, с изключение на швейцарското дъщерно дружество Swiss. Но тъй като въздушният транспорт е в подем и Lufthansa Technik отново има положителен принос към приходите, концернът успява да постигне коригирана оперативна печалба от 393 млн. евро през второто тримесечие след оперативна загуба от 827 млн. евро година по-рано.
В същото време ръководството се чувства достатъчно подготвено за по-трудни дни. Така например нетният дълг спадна от 9 млрд. до 6,4 млрд. евро от декември 2021 г. до края на юни тази година. В края на юни ликвидността на компанията възлиза на 11,4 млрд. евро. Коефициентът на собствения капитал също се връща на по-добро ниво от 17%. В края на миналата година той все още беше около 10%.
Всичко това е достатъчно, за да може висшето ръководство на Lufthansa за първи път да предостави на инвеститорите по-конкретна прогноза - въпреки „непроменената голяма несигурност по отношение на глобалното икономическо и геополитическо развитие, наред с други неща, както и напредъка на пандемията". Въпреки това има и предупредителни сигнали. „Търсенето през зимата остава много несигурно", пише Алекс Ървинг от Bernstein Research тази седмица в анализ на индустрията.
Наред с другото, не е ясно как потребителите ще се справят с високата инфлация, която намалява доходите им. В същото време разходите за персонал ще нараснат. Понастоящем Lufthansa преговаря с няколко синдиката, някои от които настояват за до 10% по-високо заплащане. Ръководството се надява да постигне споразумение с Verdi в четвъртък. Що се отнася до персонала, Lufthansa е изправена пред по-големи предизвикателства от другите авиокомпании, предупреждава Ървинг от Bernstein.
А ограниченият капацитет на персонала ще продължи да възпрепятства летателните операции. Тази седмица например летище "Схипхол" вече обяви, че ще ограничи сериозно броя на заминаващите пътници през септември и октомври.