Веригата супермаркети Carrefour има иновативна идея как да се справи, ако най-лошият сценарий за недостиг на електрическа енергия се сбъдне тази зима във Франция – да включва скарите за печене на пилета един час по-рано сутринта, пише Financial Times.
Това е една от многобройните промени, които групата планира или вече е въвела в своите 1700 френски магазина, целящи потребяването на по-малко енергия или минимизиране на използването ѝ във времена на пиково търсене.
Според подписано неотдавна споразумение с френското електроразпределително дружество RTE Carrefour доброволно ще намали потреблението на енергия, когато получи оранжево или червено предупреждение, означаващо риск от спиране на тока, тъй като мрежата е под натиск.
„За нас не е от толкова голямо значение дали ще започнем да печем пилетата в 7 ч. вместо в 8 ч., но RTE казва, че такива стъпки ще им помогнат в пикови моменти“, казва Бертран Свидерски, директор по устойчивостта на Carrefour.„Може да няма достатъчно електричество за всички тази зима, така че трябва да сме готови“, допълва той.
Макар че търговците на дребно не използват толкова енергия колкото промишлените компании, те също са въвлечени в подготовката на Франция в случай на недостиг на електроенергия и петрол в резултат на нашествието на Русия в Украйна.
Т. нар. третичен сектор, в който влизат магазини, финансови институции и компании за услуги, беше отговорен за 16 на сто от потреблението на енергия от Франция миналата година спрямо 20 на сто за индустрията и 30 на сто за жилищните сгради.
В неотдавнашна реч президентът Еманюел Макрон предупреди, че е необходима обща мобилизация на компаниите, домакинствата и държавните агенции, тъй като Русия вероятно ще спре износа на газ за Европа.
Това е значителна промяна спрямо по-ранните успокоителни послания от правителството, че производството на ядрена енергия прави страната по-малко уязвима към нарушения на доставките от страни като Германия и Италия, които разчитат повече на внос на руски газ.
Но ядрените централи, оперирани от контролираната от държавата EDF преживя повсеместно спиране на работата тази година, производството спадна до дъно за последните няколко десетилетия и това принуди страната да започне да внася енергия вместо да я изнася, както прави обичайно.
Редица сектори бяха инструктирани да подготвят планове за извънредни ситуация и да докладват на енергийното министерство. Правителството си постави и нова цел да намали потреблението на енергия в икономиката и държавния сектор с 10% до 2024 г. спрямо нивата от 2019 г.
Никола Голдберг, експерт в компанията Colombus Consulting, казва, че правителството притиска третичния сектор да направи повече, защото има много потенциал за пестене на енергия, особено в пиковите часове от 8 до обяд и от 18 до 20 ч. „Търговците на дребно, ръководителите на обекти и секторът на услуги в исторически план не са съсредоточени върху енергийната ефективност, тъй като това не е източник на конкурентно предимство за тях за разлика от тежката индустрия, където енергията е огромно разходно перо“, отбелязва той.
EDF и корпоративните ѝ клиенти от търговията на дребно са започнали необичайни разговори как да управляват периодите на пиково търсене. „Обадиха се да попитат дали може да спират тока в магазините ни за един час дневно сутринта“, казва ръководител на компания за търговия на дребно. Подобно спиране на тока ще затрудни служителите да се подготвят за отварянето, затова компанията е отказала.
Доставчиците на електроенергия отдавна използват договори, при които компаниите се съгласяват да намалят потреблението си в пикови периоди в замяна на финансови компенсации. Но в исторически план те са по-обичайни в индустрии като автомобилната, аерокосмическата и химическата.
„Ще направим повече тази зима, за да помогнем на потребителите си да управляват употребата си на енергия в пиковите моменти, но не зная как това ще се отрази на третичния сектор“, коментира главният изпълнителен директор на EDF Нели Рекросио.
„Един завод може да спре производствена линия или пещ за един ден през зимата, за да намали натиска върху мрежата, но един хотел не може просто да изключи осветлението, когато има отседнали хора там“, допълва тя.
Съгласието на Carrefour да намали потреблението на енергия в дни, когато RTE обявява оранжева или червена тревога не е обвързано с финансови компенсации. В магазин в центъра на Париж ръководители показаха софтуерен инструмент, който им позволява да управляват системите за отопление, охлаждане и осветление във всички магазини от iPad. Ако се получи предупреждение от RTE, е много просто да се намали потреблението с помощта на софтуера, а са предвидени и други офлайн стъпки, казва Свидерски.
Освен печенето на пилетата, ледът за витрините с риба може да бъде произведен по-рано през деня и след това да бъде съхраняван, така че да не се включват машините в часовете на пиково потребление на ток. „Освен това инструктирахме служителите просто да оставят леда да се стопи естествено в края на деня вместо да го топят в гореща вода“, допълва Свидерски.
Групата Perifem, която включва 11 големи вериги за търговия с храни, сред които Leclerc, Carrefour, Monoprix и Lidl, както и оператори на молове, също се съгласиха през юли с правила за доброволно пестене на енергия в пикови часове от средата на октомври. Те включват загасяване на знаците след затварянето на магазина, ограничаване на отоплението през зимата до 17 градуса по Целзий спрямо обичайните 19 градуса, намаляване на осветлението с 50% преди отварянето на магазините и с 30% в работното време.
Потреблението на енергия от веригите за търговия с хранителни стоки варира значително в зависимост от формата на магазина, микса от продукти и използваното оборудване за подготовка, съхранение и излагане на храни. Според анализатори системите за охлаждане обичайно съставляват между 30% и 60% от потребяваната електроенергия, осветлението – между 15% и 25%, а отоплението и охлаждането заемат останалия дял.
Търговците на дребно правят промени не само водени от желание да допринесат за националната кауза, някои са изправени пред огромни сметки за ток след изтичането на дългосрочни договори догодина. За малък супермаркет с площ от 1000 кв. м годишната сметка за ток се очаква да се удвои догодина и да достигне между 160 хил. и 200 хил. евро, което ще изтрие „по-голямата част от печалбите“, казва Тиери Котияр, който притежава три магазина Intermarché и оглавява Perifem.
„Търговците на дребно нямат друг избор освен да действат“, допълва той.
Компанията за търговия със замразени храни Picard отдавна работи по енергийната си ефективност, защото сметките за ток съставляват значителен разход, равняващ се на около 1,5% от приходите от 1,7 млрд. евро миналата година. Със замяната на фризери и инсталирането на ново оборудване Picard е намалила използвания ток с 10% от 2012 до 2020 г. и цели да го ограничи с още 10% от 2020 до 2026 г.
„Всички малки спестявания помагат, но не всичко, което правим, дава резултат“, признава главният изпълнителен директор Кати Колар Гейже.
Picard пробвала да боядиса покривите на магазините в бяло, за да отразяват светлината и така да се намали нуждата от охлаждане, но безрезултатно. Но веригата е открила друга по-обещаваща мярка – магазините може да повишават температурите във фризерите с 2 градуса по Целзий до минус 20 градуса през нощта, без да навредят на продуктите, защото никой не отваря фризерите по това време.
Инструктирането на служителите да правят малки промени е друга ключова мярка. „Поискахме от тях да почистват задната част на фризерите по-редовно, така че вентилаторите да не работят извънредно“, казва Гейже.