След продължилите няколко седмици стачки скандинавската авиокомпания SAS и профсъюзите на пилотите се споразумяха за нов колективен трудов договор. Има споразумение, но все още се чакат последните подписи, заяви Карстен Дилинг, ръководител на борда на директорите на SAS, пред вестник Dagens Industri в понеделник вечерта.
Стачката, която според данни на авиокомпанията струва до 123 милиона долара на ден, доведе до стотици отменени полети. В един момент дори бъдещето на SAS изглеждаше под въпрос. Повечето от пилотите на компанията от Швеция, Дания и Норвегия напуснаха работа на 4 юли, след като преговорите за условията по спасителния план на скандинавската авиокомпания се провалиха.
Най-големите собственици на SAS са Швеция и Дания с дялове от по 21,8%. Пилотите на две дъщерни компании - SAS Link и SAS Connect, не стачкуват. Пилотите на 75-годишното дъщерно дружество SAS Scandinavia наскоро признаха, че са готови да приемат ограничено намаляване на заплатите и по-неблагоприятни условия. Авиокомпанията обаче подчерта, че предложените отстъпки не са достатъчни за изпълнението на обявения през февруари спасителен план.
След като от години изпитваше затруднения, на 5 юли авиокомпанията подаде молба за защита от кредитори в САЩ - стъпка, която компанията оправда също със стачките. Процедурата за реорганизация по глава 11 от Кодекса за несъстоятелността на САЩ защитава дружеството от неговите кредитори за определен период от време и по този начин улеснява новото финансово преструктуриране. Американските авиокомпании често използват този метод, за да се отърват от дългове или скъпи лизингови договори.
SAS очаква процесът да отнеме от девет до дванадесет месеца. Той ще послужи за постигане на споразумение за преструктуриране на дълга с всички участващи страни, за значително увеличаване на капитала и за реорганизация на самолетния парк. Авиокомпанията се нуждае от нови кредитори и възнамерява да намали разходите си, за да стане привлекателна за инвеститорите.