Европейският парламент подкрепи ключови правила за авиационното гориво, които определят правнообвързващи цели за замяна на керосина с не толкова замърсяващи енергийни източници, но разшири определението за „зелено“ гориво, предава Ройтерс.
Изискванията, които ако бъдат одобрени, ще са първи в света, първоначално бяха предложени от Европейската комисия миналата година, за да се намали въздействието върху климата от авиационния сектор, смятан за отговорен за до 3% от световните емисии.
Според одобрения текст доставчиците ще трябва да прибавят минимум 2% устойчиво авиационно гориво (SAF) към керосина си от 2025 г., като делът на първото ще нарасне до 85% през 2050 г., по-амбициозна цел от първоначалното предложение на Комисията за 63 на сто до 2050 г.
Според условията на първото предложение на Комисията SAF ще включва биогорива, получени от рециклирани отпадъци, и в по-малка степен синтетични горива, получени от водород, или е-горива, произведени от възобновяеми енергийни източници.
Но одобрената версия на правилата от Европейския парламент разширява първоначалното предложение на Комисията, като добавя рециклирани въглеродни горива, произведени от газ от отпадъци, и биогорива, произведени от животински мазнини и дестилати.
Преди гласуването еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон призова депутатите да не разширяват определението за SAF и да бъдат внимателни с прекомерно амбициозни цели.
Депутатите от „Зелените“ успяха да поправят текста в последната минута, за да изключат използването на горива, произведени от хранителни култури и палмово масло като SAF, което щеше да бъде позволено при изключителни обстоятелства в първоначално подготвения текст от парламента.
Сега правилата трябва да бъдат одобрени от правителствата на страните членки и от Комисията.
Предотвратени стачки
Новите правила за горивото са приети в момент, когато авиокомпании отменят хиляди полети заради недостиг или стачки на служители. В четвъртък British Airways пое глътка въздух, след като постигна споразумение със служителите си на гишетата си за регистрация на пътниците и така предотврати стачка, която заплашваше да наруши графика на полетите. Авиокомпанията вече беше принудена да отмени хиляди полети на фона на кризата със служителите, пише Bloomberg.
Споразумението предвижда повишаване на заплатите на служителите. Те са се доближили до това, което са искали, а именно отмяна на намаляването с 10% на заплатите им, наложено по време на пандемията, съобщи запознат с преговорите източник.
В знак, че авиационната индустрия се опитва спешно да преодолее хаоса, операторът на основните летища във френската столица също постигна споразумение в четвъртък с пожарникарите, което предотвратява нови стачки, планирани за петък. Стачка на летище „Шарл дьо Гол“, най-голямото в страната, предизвика големи забавяния и отмяна на полети в последните седмици.
Европейската авиационна индустрия страда от безпрецедентна блокада и дълги опашки на гишетата за регистрация на летища от „Хийтроу“ до Брюксел и Дюселдорф. Нарушенията са породени от спорове със служителите, недостиг на служители и ограничаване на разходите по време на пандемията, които сега нанасят удар на авиокомпаниите на фона на възстановяването на полетите в натоварения летен период.
Lufthansa съобщи в четвъртък, че се готви да отмени още полети заради недостиг на служители. Най-голямата авиокомпания в Европа ще отмени около една пета от занимаващите полети от хъбовете си във Франкфурт и Мюнхен в определени дни следващата седмица, съобщи неин говорител.
Целта на отменените полети е да се осигури стабилен план, а точният брой на полетите все още не е определен съобщи говорителят.
Lufthansa отмени общо 3100 полета миналия месец, след като вълна от заразени с коронавирус задълбочи недостига на служители. Синдикатите заявиха, че намаленото заплащане и непривлекателните условия на труд не позволяват наемане на нови хора, а президентът Карл-Лудвиг Клей призна, че проблемите са най-тежките в цялата му кариера.