Европейската самолетостроителна компания Airbus SE си осигури поръчки за почти 300 самолета на стойност над 24 млрд. долара от три китайски авиокомпании, съобщава Bloomberg. Това е рязък обрат в битката между Airbus и американската Boeing Co. за доминираща позиция в най-голямата икономика в Азия. Производителят и авиокомпаниите China Southern, China Eastern, Air China и Shenzhen Airlines обявиха големи поръчки за общо 292 самолета A320neo за пътувания на средни разстояния.
Air China Ltd. ще получи 64 теснофюзелажни самолета A320neo, като нейното дъщерно дружество Shenzhen Airlines ще вземе 32. China Southern Airlines Co. заяви преди това, че ще купи 96 машини A320neo, както възнамерява да наеме допълнителен брой самолети.
Китай е ключов пазар за Airbus и Boeing заради размер на своето население, като и двата концерна се борят да засилят своето присъствие там. Въпреки че пътуванията в страната остават ограничени на фона на продължаващите коронавирусни мерки, поръчките на самолети трябва бъдат направени предварително поради ограничения производствен капацитет на самолетостроителните компании.
Заявките на трите китайски авиокомпании представляват първите големи поръчки на самолети от Китай от около три години насам.
С това Airbus навлиза в пространството на Boeing, която смята China Southern за най-големия си клиент в страната. През май авиокомпанията премахна повече от 100 от самолетите 737 Max от краткосрочните си планове, позовавайки се на несигурността относно доставките.
Самолетите за China Southern ще бъде доставен в периода 2024-2027 г. Отделно превозвачът ще наеме 19 машини A320neo. Доставките на Air China ще бъдат осъществени между 2023 г. и 2027 г., а тези на Shenzhen Airlines - от 2024 до 2026 г.
Преди това China Southern очерта планове за бързо разширяване на своя флот от самолети Boeing 737 Max, като през март каза, че 39 машини трябва да бъдат доставени през тази година, като общият брой на поръчката до 2024 .г достига 103 самолета.
Нито един от другите държавни превозвачи на Китай не посочва дали може да възобнови употребата на 737 Max, след като моделът официално бъде върнат в експлоатация. Китай беше първата страна, която преустанови полетите с модела след фаталните катастрофи в Индонезия и Етиопия.
След приземяването на машините от серията Max Airbus изпревари Boeing в битката за осигуряване на поръчки и по пазарен дял при теснофюзелажните самолети, въпреки че европейският производител на самолети изпитва сериозни затруднения относно разширяването на капацитета, за да отговори на нарастващото търсене.
Миналия месец главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори каза, че забавянето при доставките на двигатели означава, че Airbus не е в състояние да достави иначе напълно изградени самолети.
Бързо развиващият се индийски нискобюджетен превозвач IndiGo, управляван от InterGlobe Aviation Ltd., е най-големият клиент на Airbus в света по отношение на модела A320neos, като поръчките тук достигат 730 машини.
По-рано тази седмица стана ясно, че Airbus вероятно ще си осигури поръчката на до 50 самолета на стойност до 5,5 млрд. долара от Jet Airways India Ltd. Преговорите се отнасят за реактивни самолети A320neo и A220, като Boeing Co. и Embraer SA също водят дискусии с индийския превозвач и не е взето окончателно решение.
Според статистика от средата на месеца Airbus все още изпреварва Boeing по поръчки от началото на годината и е постигнал по-големи обеми в производството си. От началото на годината Airbus е доставил 237 самолета за граждански полети, докато в същия сегмент Boeing изостава с едва 165 самолета.
Boeing обаче се надява скоро да получи одобрение да възобнови доставките на своя модел 787 Dreamliner, което може да започне да коригира този дисбаланс.