От 24 февруари в Украйна се води пълномащабна война, а често битките са ожесточени около обекти на железопътната инфраструктура в страната, пише The Wall Street Journal. Един от последните превзети градове - Лиман, е регионален жп център, съседният Попасна - също има важно значение за жп транспорта в региона, а в Северодонецк има голяма жп гара, която е от значение за товарните превози.
Това съсредоточаване не е случайно - руските военни разчитат много на жп инфраструктурата, за да могат да превозват военни и техника на територията на Украйна. За много анализатори руската армия не успя да изпълни задачата си да превземе столицата Киев през февруари именно, защото не може да вземе контрола върху жп линии и гари.
Сега целите на руснаците се промениха и те се опитват да превземат колкото е възможно повече територия, коментират военни анализатори пред WSJ.
Донбас има най-добре развитата жп инфраструктура в Украйна. Тя започва своето развитие още от индустриалната революция в страната през 19 век, свързвайки мините, производствата и пристанищата, както и земеделските стопанства. През този период влаковете са водещи при преноса на селскостопанската продукция в Европа.
Придвижването на военната техника е предизвикателство както за Русия, така и за Украйна, защото пътищата и в дветe държави трудно биха издържали натоварването от преминаването на военна техника. Железопътната инфраструктура е много по-ефективен метод за превоза на военни и техника, както и за поддържането на доставките.
Макар и да разчитат на релсите, украинските военни ги разрушават без колебание, когато се налага да спрат настъплението на руската армия. Още в първите седмици на войната са унищожени всички транспортни връзки с Русия. През април беше разрушена и жп инфраструктура край руския град Белгород, който е на границата с Украйна. Местните власти нарекоха този акт "саботаж" на украинците, припомня още WSJ. Сега, с ожесточаването на боевете около Северодонецк, украинските военни разрушиха важни части на жп инфраструктурата, включително и мостове, за да спрат настъплението на Русия.
Руските военни също разрушават жп линии, които не са стратегически за придвижването им - например инфраструктура, която е важна за доставките на Киев, или използвана за евакуация на граждани и т.н. Американското издание сочи за пример няколко атаки на жп гари, включително и в Краматорск в началото на април. При нея загинаха 52-ма души.
Жп линиите може и да помагат за бързото придвижване, но в същото време те съвсем не са безопасни. В Донбас те преминават през стотици километри открити площи и над реки, което ги прави уязвими за атаки.
Железопътната инфраструктура играе важна роля за развитието на военните действия за първи път през Австро-Пруската война през 1866 година. Благодарение на нея германците се справят по-бързо с мобилизиране на състава, отколкото австрийците. Влаковете са от съществено значение и през двете световни войни. След Втората световна война тяхното значение се запазва в СССР, а след това и в Русия, заради големите разстояния, които трябва да бъдат покривани.
За руснаците в момента железопътната инфраструктура е важна не само за военните, а и за осигуряване на доставки за гражданите в окупираните територии. Русия трябва да осигури основен стандарт за живот на хората, за да могат да ги поставят под контрол, смятат още анализаторите.