fallback

Швейцария - самотен остров в море от инфлация

Скромният ценови натиск в Швейцария се дължи на комбинация от фактори

10:07 | 20.03.22 г. 6

Докато останалата част от Европа се бори с растящи цени, в Швейцария инфлацията е толкова слаба, че някои ключови разходи всъщност се понижават, пише Ройтерс.

Разходите за здравеопазване – голяма част от бюджета на швейцарските домакинства – са намалели с 0,5% на годишна база през февруари, а общата инфлация е ударила 2,2%. Това е най-високото ѝ ниво от 2008 г., но е само частица от нивата, пред които са изправени други индустриализирани държави.

Скромният ценови натиск в Швейцария се дължи на комбинация от фактори: потребителите търсят по-добри сделки, енергиен микс, с който страната е с по-малка експозиция от други на растящите цени на петрола и газа, ограничение на заплатите и известна защита срещу инфлацията при цените на вноса от силния франк.

Със сигурност една от причините за ниската инфлация е, че разходите за живот там вече са много високи.

„Един от аспектите на Швейцария е, че сме склонни да имаме високи цени практически на всичко, когато ги сравним със съседите ни в Европа“, казва Нанет Хехлер-Файдхербе, глобален ръководител на отдела по икономика и проучвания в Credit Suisse.

Разумните швейцарци са намерили някои решения.

На един час път от Цюрих, точно от другата страна на границата с Германия, се е зародила малка индустрия от компании за „адрес на доставка“, налагащи на швейцарските клиенти малка такса, за да получават стоки, които те поръчват на по-ниски цени в Германия и по-късно прибират.

„Хората идват тук, защото могат да купуват на достъпни цени“, казва предприемачът Манди Клайн, германка, която е започнала бизнес си с „адрес на доставка“ от дома си през 2009 г., но сега управлява две депа в германския град Констанц.

Оживената търговия с доставки в Констанц показва стремежа на швейцарските домакинства да намалят разходите си за живот, когато това е възможно. Въпреки това данни на Евростат показват, че ценовото ниво на разходите на домакинствата все още е било с 60% по-високо в Швейцария през 2020 г., отколкото средно в еврозоната.

Резултатът е, че потребителските групи, изморени от това Швейцария да е „остров с високи цени“, лобират за политически действия, които доведоха до две законодателни промени от началото на тази година, даващи на домакинствата по-добра сделка.

Първата промяна засилва швейцарския закон за картелите, за да се попречи на компаниите да вдигат цените си за швейцарския пазар.

Втората мярка забранява т.нар. геоблокиране, използвано от търговците на дребно, за да не позволят на онлайн потребителите да купуват по-евтини продукти или услуги от сайтове в чужбина, насочвайки ги например към швейцарски сайтове.

Приска Бирер-Хеймо, законодател в лявоцентристките Социалдемократи, които бяха едни от водещите в „инициативата за справедливи цени“, изискваща реформи, вече вижда ефект.

„Все още има потенциал, но виждаме как огромните ценови разлики вече не са толкова големи, колкото бяха“, казва тя за Ройтерс.

Характеристиките, специфични за швейцарските пазари, и тежестта на някои ключови стоки в индекса на потребителските цени също помагат да се обясни защо инфлацията е толкова ниска в Швейцария.

Здравеопазването например, което се осигурява от частни компании, формира 17% от индекса спрямо 7% в САЩ и 5% в Германия, сочат данни на ОИСР. Правителството подтикна здравноосигурителните компании да намалят премиите.

„Това е област, която вместо да генерира инфлация и ценови увеличения, всъщност се вижда обратното заради политически натиск“, казва Хехлер-Файдхербе.

Благодарение на езерата, реките и плнанинската геология на Швейцария хидроенергията формира около 57% от енергийното производство на страната, казва федералната енергийна служба, с което е много по-малко изложена на поскъпването на петрола и газ в сравнение с други страни.

Получената ефективност означава, че енергията формира само 5% от инфлационната кошница в Швейцария, показват данни на ОИСР, спрямо 7% в САЩ и 10% в Германия, където потребителите са много по-изложени на растящите цени на горивата.

„Най-доброто ни предположение е, че (средната) инфлация през 2022 г. в Швейцария ще бъде 1,8%, макар че последните повишения в цените на петрола носят риск за малко по-високо ниво“, казва Хехлер-Файдхербе. „За 2023 г. смятаме, че инфлацията ще бъде средно 1,0%“.

Със заплати вече по-високи от почти всички други европейски страни натискът за повишаването им е по-малък. Телекомът Swisscom увеличава заплатите само с 0,9% тази година.

Силният франк също помага. Възприеман като валута убежище, този месец франкът за кратко скочи над паритета с еврото и удари седемгодишен връх.

Покупателната сила на валутата дава на Швейцария известна защита срещу по-високите разходи за внос и захранва стабилна местна ценова среда, което дава на износителите възможност да спечелят пред чуждестранните конкуренти, борещи се с по-висока инфлация.

Жан-Филип Кол, заместник-директор и ръководител на икономическата политика в групата за електро и машинно инженерство Swissmem, казва, че половината от износа на сектора отива в еврозоната, където инфлация е близо 6%.

„Рано или късно швейцарска компания, която произвежда продукт тук и го продава в еврозоната, ще може да го продава на по-висока цента... така че вие печелите от това“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:20 | 13.09.22 г.
fallback