Плановете за застрояването в гладовете не биха били пречка за устойчивото им развитие, ако са мислени в цялост. Необходимо е ида бъдат заложени механизми, по които сградите да имат минимален отпечатък върху развитието на градската среда. Това каза Нурхан Реджеб, урбанист и съосновател на студио place.make, в интервю за рубриката „Made in green” в предаването „В развитие” по Bloomberg TV Bulgaria.
„Застрояването и устойчивото развитие на градовете могат да вървят ръка за ръка. Най-важното нещо по отношение на съвременния град е ресурсът, с който разполагаме – енергийни ресурси, както и човешкият ресурс. Световните финансови центрове са там, където има човешки капитал“, каза Реджеб.
Според него сме изправени пред голямото предизвикателство да намерим човешки капитал. Другите предизвикателства пред съвременните градове са свързани с екстремностите в климата. Въпросът е как да планираме ландшафта и системите от градската среда, така че да имаме възможно най-малко загуби, каза гостът.
Той коментира и качеството на живот в българските градове, посочвайки, че в последните години то се подобрява благодарение на европейските фондове. Все още обаче прозират сериозни дефицити, които са основно по отношение на приоритизиране на важните неща. Така например отдавна говорим за устойчивостта на транспортните системи, но в София не се дава приоритет на градския транспорт, пешеходното движение, придвижването с велосипед и затова броят на автомобилите нараства драматично, коментира гостът.
Събеседникът отбеляза, че всекидневно сме свидетели на задръствания и ефектите от тях, които се изразяват в повишени нива на замърсяване на въздуха и влошени качества на средата от гледна точка на шум.
„Устойчивото развитие на българските градове е свързано с подобряване на публичните услуги, в това число на градския транспорт, със създаване на условия за пешеходци и велосипедисти, както и адаптиране към климатичните промени и създаване на подходящи ландшафти“, каза Реджеб. Успяхме да подобрим състоянието на нашите домове, но не можем да кажем същото за градската среда. Средата, в която живеем, не е особено атрактивна и по много показатели се отдалечава от добрите европейски примери, смята гостът.
„Добър европейски пример е Виена, която години наред оглавява класациите за най-привлекателен град за живеене. Виена като мащаб и големина е сравнително близо до София и един от най-добрите примери как се създава атрактивна градска среда. Друг такъв пример е Копенхаген – един град, в който около 30-40% от жителите ходят на работа с велосипед“, коментира гостът.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.