Рекордни данни през втората година на пандемията, препълнена книга с поръчки - ръководителят на Airbus Гийом Фори е доволен. „2021 г. беше наистина забележителна", каза главният изпълнителен директор в четвъртък, когато представи данните за финансовата 2021 г. „И имаме много планове за 2022 г.", допълва той
Данните за 2021 г. дават на Фори, който след няколко дни навършва 54 години, попътен вятър за тези планове. Европейската аерокосмическа корпорация отчете най-високата печалба в историята си. Тя се покачи до 4,2 млрд. евро след загуба от 1,1 млрд. евро през 2020 г.
Airbus трябваше да се справи с глобата заради обвинения в корупция през 2019 г. и 2020 г., от една страна, и с разходите за съкращаване на хиляди работни места, от друга.
Очаква се акционерите също да се възползват от рекордната печалба след два кръга на нулеви дивиденти. Ръководството предлага да се разпределят по 1,50 евро на акция. Приходите се увеличиха от малко под 50 на 52,1 милиарда евро. През настоящата година групата планира да достави около 720 търговски самолета - след 611 през миналата година. Очаква се печалбата преди лихви, данъци и специални ефекти (коригирана EBIT) да достигне 5,5 млрд. евро.
Но в очите на инвеститорите добрите данни не могат да скрият факта, че Фори и екипът му все още имат да преодоляват много препятствия. Акциите на компанията, която отскоро е листната на Dax, се обезцениха с около 1,5%, което е малко повече от индекса като цяло.
На първо място, това са производствените цели за семейството на A320 - успешния самолет за къси и средни разстояния. До следващото лято темпът на производство ще бъде увеличен от 40 на 65 самолета на месец. След това броят им може да нарасне до 70-75 самолета на месец - ниво, което никога не е било достигано. „Мисля, че до средата на годината ще можем да дадем повече подробности", каза Фори. Търсенето е по-силно от очакваното, каза той.
Очертават се затруднения при доставчиците
Проблемът е в доставчиците, въпреки че основните партньори, като базирания в Мюнхен специалист в двигателите MTU Aero Engines, не предвиждат големи трудности при планираното увеличаване на производството. „В момента нямаме никакви размествания, но винаги има няколко по-малки доставчици, които имат проблеми тук", обясни в сряда главният изпълнителен директор на MTU Райнер Винклер при представянето на финансовите резултати на концерна, цитиран от Handelsblatt.
Ето защо Домнал Слатъри, ръководител на компанията за лизинг на самолети Avolon, очаква забавяне на производството. Дори и да има търсене, въпросът е в способността за реална доставка, каза той преди няколко дни на самолетно изложение в Сингапур. Сега Фори признава за възможни проблеми с увеличаването на обема. Дружествата доставчици ще трябва първо да преодолеят последиците от тежката криза. Освен това съществуват предизвикателства", свързани с пречките при материалите и във веригата за доставки, както и с инфлацията.
В същото време Airbus навлиза в бизнеса с широкофюзелажни товарни самолети, доминиран досега от конкурента Boeing. Въздушният превоз на товари процъфтява и Airbus пуска на пазара товарна версия на пътническия самолет A350. В сряда Etihad Airways подписа писмо за намерение за доставката на седем самолета A350F. Но и тук производството трябва да се подготви и увеличи.
Успоредно с това ръководството на Airbus започна да консолидира собствените си доставчици и да намалява сложността на веригите на доставки. Представители на компанията и на германския синдикат IG Metall наскоро се договориха за създаването на нова компания в Германия на 1 юли, в която ще бъдат обединени разпръснатите досега производства на компоненти. В същото време шефът на Airbus обеща да пусне на пазара първия самолет, задвижван с водород, още през 2035 г. Експертите обаче смятат, че този график е много амбициозен.
От друга страна, Фори повдигна темата за конструкцията на самолетните двигатели. В момента тя предизвиква дискусия в бранша. „Не съм казвал, че ще променим стратегията си", каза Фори. Той също така не каза, че Airbus иска да стане производител на самолетни двигатели. Той само е бил попитан дали компанията е в състояние да направи това. И отговори утвърдително. „Имаме достатъчно работа, за която трябва да се погрижим в момента", каза той.
Случаят показва колко големи са вълненията в авиационната индустрия в момента. В момента всеки разговаря с всеки, заяви в сряда шефът на MTU Винклер. На този фон Фори опита поне да прекрати спекулациите за евентуално отделяне на отбранителното подразделение. Агенция Ройтерс съобщи за подобни планове, като се позова на нарастващото нежелание на инвеститорите да влагат средства в отбранителни компании.
Спекулации за бъдещето на отбранителното подразделение
„Убедени сме, че отбраната допринася за стабилността и мира и е по-важна от всякога, особено в днешно време", каза Фори. Той допълни, че в момента компанията му поддържа тясна връзка със заинтересованите страни и политиците, за да ги убеди, че отбраната трябва да се разглежда в положителна светлина. Има „движение", казва Фори.
Отделянето от отбранителния бизнес или дори търсенето на съинвеститор би било огромно предизвикателство. През 2012 г. Airbus, която по това време все още се наричаше EADS, се опита да слее подразделението с британската отбранителна компания BAE Systems - и се провали заради регулаторен отпор. Германия и Франция притежават по малко от единадесет процента от компанията, а Испания - четири процента. Без съгласието на тези акционери подобна сериозна стъпка е невъзможна.