Компанията за контейнерни превози A.P. Moller-Maersk е договорила закупуването на Pilot Freight Services за 1,68 млрд. долара, засилвайки си бизнеса си със сухопътен транспорт. В същото време компанията сигнализира, че безпрецедентният бум на доставките с контейнери може би започва да отминава, съобщава Bloomberg.
Сделката, обявена в сряда, съвпада с прогноза за печалбата за 2022 г., която се оказа под оценките на анализаторите. Maersk обяви, че очаква силно първо полугодие преди „нормализиране“ на морските превози в началото на второто полугодие.
Контейнерните компании се радват на огромна печалба през последните две години, тъй като задръстванията по пристанищата и потребителите, купуващи стоки от вкъщи, повишиха цените през пандемията. Maersk и конкурентите ѝ използват парите, за да диверсифицират бизнеса си, засилвайки дейността си в области като въздушен превоз на товари и логистика.
„Насоките ни са в среда, в която излизаме от пандемията, а, честно казано, нямаме много опит с това“, каза главният изпълнителен директор Сорен Скосо в интервю за Bloomberg TV. Резултатите ще бъдат „много подобни на тези от миналата година, които бяха рекордно от всяка една точка“.
Акциите на Maersk поскъпват с 2,4% към 12:45 ч. на борсата в Копенхаген.
Компанията заяви, че очаква печалба преди лихвите, данъците, обезценяването и амортизацията за 2022 г. от около 24 млрд. долара. За сравнение, средната оценка в проучване на Bloomberg бе за 28 млрд. долара.
Сделката с базираната в САЩ Pilot Freight добавя сериозен обем логистика от всеки един етап от услугата към предложенията за сухоземен транспорт, заяви базираната в Копенхаген Maersk. Цената на сделката се равнява на стойност на предприятието от 1,8 млрд. долара след лизингови задължения по МСФО-16, казва още компанията.
Световният контейнерен пазар ще се разшири с 2% до 4% тази година „в зависимост от високата несигурност, свързана с текущите задръствания, прекъсвания в мрежата и модели на търсенето“, каза Maersk. Миналия месец компанията бе задмината от Mediterranean Shipping като най-голяма компания за превоз в света от гледна точка на капацитета, но остава най-големият собственик на контейнерни кораби.
Maersk има предостатъчно кеш за придобивания. Компанията, която транспортира около една пета от контейнерите в света по мора, насочи поглед към сухоземната логистика, където има повече потенциал за растеж и маржовете на печалба са по-високи.
През декември компанията договори закупуването за 3,6 млрд. долара на азиатския гигант в сферата на складовете LF Logistics, което е второто по големина придобиване в историята ѝ.