През 2020 г. около една пета от общия автомобилен товарен транспорт (в превозни средства-километри) в Европейския съюз (ЕС) се е движил празен.
Делът на празния транспорт е малко по-висок за националния транспорт (24%), отколкото за общия (20%), и е значително по-висок в сравнение с международния транспорт (13%), показват данни на европейската статистическа служба Евростат.
По отношение на общия автомобилен товарен транспорт Кипър регистрира най-висок дял от държавите членки, за които има данни, на празния товарен транспорт – 44% от автомобило-километрите са с празни превозни средства. Това отразява еднопосочния трафик в страната – по-голямата част от стоките се превозват от пристанищата по местоназначение.
На второ място са Австрия и Ирландия с 34% дял.
На другия полюс е Белгия с най-нисък дял – 6%, следвана от Дания с 8%.
България е една от страните с най-висок дял на празните превозни средства в националния транспорт - почти 40%, при 12% в международния и средно малко над 20%, колкото и в ЕС.
Пътуванията с празни превозни средства са по-разпространени във вътрешния транспорт, където изминатите разстояния обикновено са много по-кратки. За разлика от това, за международния транспорт всички държави членки отчитат значително по-нисък дял на празните превозни средства.
През 2020 г. само в Люксембург се отичат дялове над 20% - Люксембург (24%), Австрия (23%) и Нидерландия (21%). Това показва голямото икономическо значение на възможността за превозване на товари на връщане в международния транспорт.