Железопътният транспорт в България и Европейския съюз (ЕС) се свива силно през 2020 г. заради пандемията, показват данни на европейската статистическа служба Евростат.
Страната ни обаче отчита най-малък спад в ЕС на броя превозени пътници с железопътен транспорт, показват още данните. При товарните превози България е на второ място в блока по ръст.
През 2020 г. в България с железопътен транспорт са превозени малко над 16,8 млн. пътници спрямо 21,329 млн. през предпандемичната 2019 г., което е спад с 21,2%.
Това е най-малкият спад на превозени с жп превоз пътници в ЕС. В Румъния е отчетено намаление на пътниците от 27,7%, а в Естония – 28,5%.
Най-голямо е намалението на пътникопотока в жп превоза в Ирландия – 64,2%, следвана от Италия с 56,7% и Гърция с 47,9%.
Що се отнася до превозените товари, в България те се увеличават до малко над 16,1 млн. тона през 2020 г. от 13,561 млн. тона година по-рано, което представлява ръст от 18,7%.
По този показател ни изпреварва само Ирландия с ръст на превозените товари от 29,7%. Хърватия е трета с увеличение от 3,8%.
Същевременно в Латвия превозените с железопътен транспорт товари намаляват с 42%, което е най-силният спад в ЕС. На второ място е Естония с 26% спад, а на трето – Люксембург със 17,7%.
В абсолютни стойности Германия е страната с най-голям спад в железопътния товарен транспорт с 20 млн. т спад през 2020 г. спрямо 2019 г. Следва Латвия с намаление от 17 млн. т за същия период.
В резултат на строгите предпазни мерки и намаления брой влакове, работещи от март 2020 г., железопътният транспорт се свива значително в ЕС, като основният удар поема пътническият транспорт – броят на пътниците намалява с 46% средно за блока.
Особено значителни са спадовете през второто и четвъртото тримесечие на 2020 г. (-74% и -54% спрямо същия период на 2019 г.), отчита Евростат
Товарният транспорт е засегнат от тези ограничения в много по-малка степен.