Самолетите отново изпълват небето над северната част на Атлантическия океан от понеделник, за радост на авиокомпаниите след 19 месеца ограничения, но само това няма да е достатъчно за въздушните превозвачи, чиито печалби зависят от запълването на най-скъпите места, пише Ройтерс.
Истинската битка на трансатлантическия пътнически пазар, най-доходоносния в света, се води в предната част на самолета, в първа, бизнес и премиум икономична класа, където пасажерите, които плащат най-високите цени, помагат за увеличаването на печалбите на авиокомпаниите.
Остават редица въпроси относно темпа и степента на завръщане на бюджетите за корпоративни пътувания, след като пандемията показа, че онлайн разговорите и виртуалните срещи предлагат работеща алтернатива.
Това е лоша новина за превозвачи като компанията майка на British Airways IAG и германската Lufthansa, чиито печалби в миналото бяха подкрепяни от разходите на фирмите, които резервират билети по-близо до датата на излитане и избират полети в по-удобно време.
Някои пътници отчаяно искат да се завърнат на борда.
"Ние имаме много бизнес взаимоотношения и пътуванията са необходими, за да се срещнем с клиенти, за да печелим сделки“, казва Антъни Диамандакис, глобален ръководител на Global Asset Managers на Citi.
За по-малките нефинансови предприятия пътуването също е от съществено значение за бизнеса. "Според моя опит със САЩ това е пазар на хора – сделките се сключват лице в лице, с ръкостискане и гледане в очите", коментира Тони Кинсела, главен изпълнителен директор на базираната в Обединеното кралство компания за разработка и тестване на материали Lucideon.
САЩ позволиха на напълно ваксинираните британци и европейци да влизат в страната от понеделник, отваряйки се напълно за двупосочен трафик за първи път от началото на пандемията. "САЩ, идваме", казва Кинсела, който вече има резервирани билети.
Дълго пътуване
Повечето експерти смятат, че корпоративните пътувания ще изостанат във възстановяването си спрямо туристическите.
Разходите в САЩ за бизнес командировки се очаква да достигнат само 25-35% от нивата си от 2019 г. до четвъртото тримесечие на 2021 г. и 65-80% година по-късно, сочи проучване на Deloitte сред 150 мениджъри на пътувания.
Пожелала анонимност британска компания, чиито акции са включени в състава на индекса FTSE 100, заяви, че планира да намали пътуванията за вътрешни срещи следващата година с две трети спрямо нивата от 2019 г. и с една трета за външни срещи.
Това означава, че рестартът на трансатлантическите полети може да не е толкова доходоносен, колкото се надяват авиокомпаниите.
Снимка: Nathan Laine/Bloomberg
Базираните в Европа превозвачи са по-зависими от трансатлантическите приходи от конкурентите си в САЩ. Преди пандемията тези маршрути са представлявали повече от 26% от приходите на IAG и над 24% от Lufthansa според оценките на анализаторите на Bernstein.
За сравнение, този дял е между 11% и 17% от приходите от превоза на пътници на американските авиокомпании American Airlines, United Airlines и Delta Air Lines и 16% от Air France-KLM. Базираната в Обединеното кралство Virgin Atlantic е още по-зависима, като приблизително 60-70% от приходите ѝ идват от трансатлантически маршрути.
Авиокомпаниите не публикуват данни за рентабилността на трансатлантическите полети, но според анализатор в IAG например приходите от първа класа, бизнес класа и премиум икономична класа формират над половината от печалбите от трансатлантически полети.
Джон Грант от компанията за глобални туристически данни OAG не очаква трансатлантическите бизнес пътувания да започнат да показват значително възстановяване преди второто тримесечие на 2022 г.
"Големите конференции през първото тримесечие на следващата година в много случаи вече са отменени, тъй като цикълът на планиране е толкова дълъг", обяснява той. "Компаниите искат да са сигурни, че ще има приходи от такива пътувания, така че ще чакат да видят как икономиките и търговията ще се възстановят".
Фокус върху пътуванията с цел отдих Авиокомпаниите ще се насочат към туристите, за да запълнят дупката, оставена от корпорациите. Техните джобове след месеци блокади ще са по-дълбоки и превозвачите ще се опитват да ги привлекат към премиум икономична или бизнес класа.
Според Уили Уолш, бивш главен изпълнителен директор на IAG, който сега оглавява глобалната организация на авиокомпаниите IATA, значението на корпоративните пътувания за авиокомпаниите често се надценява. "Всички предполагат, че хората, пътуващи в първа класа, пътуват по работа. Не е така", каза той на скорошно събитие в сектора.
Авиокомпаниите се стараят да примамят туристите да изберат по-скъпите билети, като се има предвид недостигът на бизнес пътници. "Виждаме, че когато хората предприемат това пътуване, те мислят повече за преживяването", казва главният изпълнителен директор на Virgin Atlantic Шай Вайс.
IAG, Lufthansa и Virgin отчитат силно търсене на пътуванията в първа класа и признаци на завръщане на бизнес пътуванията.
Миналия месец Delta заяви, че корпоративните ѝ резервации за Европа са се удвоили до 30% от нивата от 2019 г. след съобщението за повторно отваряне.
Грант от OAG посочва, че натрупаното търсене и празниците са помогнали за повишаване на цените по трансатлантическите маршрути през последните седмици и пазарът вероятно ще остане силен до средата на януари.
"Липсата на бизнес пътувания ще направи авиокомпаниите предпазливи в увеличаването на капацитета твърде бързо през първите три месеца на следващата година", прогнозира той.