През 2020 година въглеродните емисии на ЕС са намалели с 10% на годишна база и с 31% спрямо нивата през 1990 година, показват данните на Европейската комисия (ЕК). Това означава, че общността е преизпълнила задължението си по Протокола от Киото, което предвиждаше намаляване на емисиите въглероден диоксид с 20% спрямо нивата от 1990 година.
Прогнозите за тази година са, че страните от ЕС ще намалят емисиите си с 34% спрямо нивата през 1990 година и с 41% до 2030 година. Но властите искат ускоряване на нещата и ще има допълнителни мерки, които да гарантират поне 55% надолу на емисиите въглероден диоксид в края на това десетилетие и въглеродна неутралност на общността до 2050 година.
Годишното намаление е безпрецедентно в историята на общността до този момент и се дължи до голяма степен на ограниченията около пандемията от коронавируса. Данните показват, че спрямо 2019 година емисиите от авиоиндустрията например са с 63,5% по-малко, а от производството на електроенергия - с 11,4%.
През миналата година и зелената енергия за първи път доминира в ЕС и надхвърля дела на изкопаемите горива в енергийния микс на общността, допълват още от Брюксел.
Данните на ЕК показват още, че въвеждането на схемата за търговия с емисии (ETS) през 2005 година е спомогнало за ускоряване на намаляването на въглеродните емисии, считани за един от основните виновници за климатичните промени. Заради високите цени на емисиите приходите от търговията с квоти се увеличават - от 3,2 млрд. евро през 2013 година до 14,4 млрд. евро през 2020 година. 76% от набраните през миналата година средства са използвани за зелени политики.
През 2021 година цената на квотите достигна рекорди и допълнителните приходи, които получават държавите от общността от търговията се изчисляват на около 11 млрд. евро. ЕК препоръча тези пари да отидат в мерки за намаляване на ефекта от високите пазарни цени на енергията за уязвимите потребители.
Брюксел отчита още, че без допълнителни мерки транспортът и селското стопанство едва ли ще намалят своите емисии.
По отношение на селското стопанство това се съчетава и с повишеното търсене на дървесина и намаляване на нивата на залесяване. Що се отнася до транспорта, докладът на ЕК показва още, че през миналата година средната въглеродна интензивност на горивата в ЕС намалява с 4,3% спрямо 2010 година. Спрямо 2018 година това означава намаление от 0,6 пункта, но понижението варира между отделните членове на ЕС.