Alitalia, авиокомпанията, която години наред символизираше следвоенния бум в Италия и долче вита, ще извърши в четвъртък последния си полет, след като пандемията от COVID-19 нанесе последен удар на компанията, подкрепяна от няколко последователни правителства, пише Wall Street Journal.
Италианският национален авиопревозвач със 75-годишна история, който в края на 60-те години на миналия век стана третият по големина в Европа след British Airways и Air France, е италианската версия на защитата от фалит от 2017 г. насам. Две десетилетия компанията постигаше годишна печалба, бори се дълго с конкуренцията от нискотарифните авиокомпании и със собствените си високоплатени и склонни към стачки служители. Проблемите продължиха почти до самия край – стачка тази седмица доведе до отмяната на над сто полета.
Създадена малко след Втората световна война, Alitalia стана неофициалният авиопревозвач на нововъзникващите маршрути между САЩ и Европа. В нейни самолети са пътували италиански и американски филмови звезди между Холивуд и италианските снимачни площадки. Връхната точка в развитието на компанията съвпада с романизирането на „сладкия живот“ в Рим във филми като „Сладък живот“ на Федерико Фелини от 1960 г. Сред звездните клиенти на Alitalia е София Лорен, която преди време участва в реклама на компанията.
Няколко поредни глави на Римокатолическата църква също я направиха своя предпочитана авиокомпания – отличителните зелено-червени краски на самолетите на Alitalia бяха фон при пристигането на папи на летища в цял свят. Папа Франциск пътува със самолет на Alitalia миналия месец от Рим до Унгария, е след това и до Словакия.
Alitalia така и не успя да се приспособи към голямото дерегулиране на авиационната индустрия, което доведе до консолидиране сред големи авиопревозвачи и появата на нискотарифни авиокомпании, отбелязват анализатори. Все по-бързите влакове също отнеха част от доходоносния вътрешен пазар на авиокомпанията. При всички тези проблеми италианското правителство беше инвеститор от последна инстанция, като предостави няколко спасителни помощи и опита да намери нови партньори.
Италианското правителство е инвестирало над 10 млрд. евро в Alitalia от 2008 г. насам, казва Андреа Джиурчин, преподавател по икономика в университета Bicocca в Милано и главен изпълнителен директор на TRA Consulting.
В опит за стабилизирането на авиокомпанията Etihad Airways, която преди време беше ключов акционер, въведе програма за обучение през 2016 г., за да помогне на стюардесите да са по-сърдечни. Авиокомпанията преустрои чакалните на летищата с различни миксове от кафе и пица на пещ и въведе нови униформи.
През 2012 г. Alitalia е превозила 25 млн. пътници, около 17% от италианския пазар и приблизително колкото Ryanair Holdings, най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа. До 2019 г. Ryanair е превозила почти два пъти повече пътници в Италия от Alitalia.
Коронавирусната пандемия, която спря пътуванията по въздух за месеци, нанесе последния удар. Италианският премиер Марио Драги се противопостави на призиви правителството да се намеси отново, за да спаси авиокомпанията.
Някои от активите на Alitalia, включително 52 самолета и почти всички слотове на летищата, както и около една четвърт от служителите ѝ се поемат от нова авиокомпания, която трябва да извърши първия си полет в петък. Italia Trasporto Aereo е изцяло собственост на италианското правителство след инвестиция от 720 млн. евро.
Брандът Alitalia също може да намери нов дом. Авиокомпанията опитва да го продаде на търг. При първия търг с първоначална цена от 290 млн. евро не бяха отправени никакви оферти. ITA съобщи, че иска бранда, но няма да плати повече от около половината от тази сума.
Самолетът, извършващ последния полет на Alitalia от Каляри на остров Сардиния до Рим, трябва да кацне в 23,10 ч. местно време в четвъртък. Папата все още не е съобщил дали ITA ще бъде компанията, с която ще пътува по света.