Британските потребители са увеличили разходите си през септември с най-бавния темп от януари насам – когато страната бе под поредни ограничителни мерки заради коронавируса, основно заради опасения за недостиг на гориво, показва ново проучване, публикувано във вторник.
Британският консорциум за търговия на дребно обяви, че разходите при продажбите на дребно са изгубили инерция миналия месец, повишавайки се само с 0,6% спрямо септември 2020 г., което е доста по-слабо от ръста от 3,0% през август, съобщава Ройтерс.
„Има признаци, че доверието на потребителите е накърнено, тъй като недостигът на гориво, в комбинация с по-влажното време, е оказал своето влияние през втората половина на месеца“, казва главният изпълнителен директор на организацията Хелън Дикинсън. „Това е имало по-сериозен ефект върху големите покупки, например мебели и стоки за дома“.
В голяма част от страната миналия месец имаше паническо изкупуване на гориво, тъй като липсата на шофьори на цистерни доведе до прекъсвания в доставките. Правителството отдаде причината на проблеми пред глобалната икономика, отваряща се след пандемията, но според критиците това отразява и по-твърдите имиграционни правила на Великобритания след Brexit.
Отделен доклад на компанията за пазарни проучвания Kantar показа, че цените на хранителните стоки в страната са се увеличили с 1,7% през четирите седмици до 3 октомври на годишна база. Това засилва натиска върху домакинствата, които вече са изправени пред високи сметки за енергия.
„В реално изражение средното домакинство е трябвало да похарчи 5,94 паунда (8,08 долара) допълнително за хранителни продукти миналия месец, отколкото по същото време миналата година“, заяви Фрейзър Маккевит, ръководител на проучванията в търговията на дребно и потребителите в Kantar.
“Типичното домакинство харчи по 4726 паунда годишно в супермаркетите, затова всяко бъдещо увеличение на цените бързо повишава сумата“.
Kantar съобщи за пръв път за ръст в цените на хранителните продукти през август. След това те се повишиха с 1,3% през септември.
Според компанията продажбите на хранителни стоки във Великобритания са спаднали с 1,2% на годишна база през 12-те седмици до 3 октомври, но все пак са по-високи спрямо предпандемичните времена – с 8,1% нагоре спрямо същия период на 2019 г.
Компанията отбелязва, че потребителите започват да се замислят за Коледа, като продажбите на играчки са се повишили с 5%, а на опаковъчни материали - с 10% през последните четири седмици на годишна база.