Airbus възнамерява да спаси договора си за милиарди долари с изпадналата в криза малайзийска авиокомпания AirAsia за стотици самолети със сериозни отстъпки. Съгласно споразумението с френско-германския производител на самолети 362 самолета на къси и средни разстояния Airbus A321neo ще бъдат доставени до 2035 г., съобщи AirAsia в сряда в Куала Лумпур.
Настоящият график не бе ясен, но вероятно е бил по-напред във времето. AirAsia отказа да приеме шест твърдо поръчани самолета A321neo през пролетта на 2020 г. заради влиянието на пандемията от коронавируса и заяви, че засега вече не са ѝ необходими нови самолети. След това Airbus пусна на пазара съвсем новия A321neo, припомня Ройтерс.
За Airbus под риск са поръчки за двуцифрена сума в милиарди долари. Като част от споразумението AirAsia преобразува поръчката от 13 A320neo в по-големия модел A321neo. Мениджърът по продажбите на Airbus Кристиан Шерер заяви, че споразумението е пример за това как производителят на самолети се справя с клиентите си, които страдат от последствията от пандемията.
Авиокомпанията е най-големият клиент на Airbus в Азия, но се бори за финансовата си стабилност на фона на срива в световната авиация. Ръководителят на AirAsia Бо Лингам заяви, че групата е прегледала своята маршрутна мрежа и стратегия за флотилията и сега се подготвя за повишаващо се скоро търсене. „Нашият бизнес модел е стабилен, има много задържано на пауза търсене, което ще се отпуши“. По-рано тази седмица AirAsia получи одобрение за заем от 500 милиона рингита (около 100 милиона евро) с 80% държавна гаранция.
През септември Ройтерс научи от източници в индустрията, че Airbus се е споразумял с променен график за доставките и по-благоприятните условия за AirAsia. В случай на по-късна доставка обикновено в договорите се включват клаузи за коригиране на цените в полза на производителя. AirAsia получи първия си A321neo през ноември 2019 г. Анулирането е трудно, освен при фалит или процес на реорганизация, твърди авиационният анализатор Брендън Соби.