Екологичната организация "Грийнпийс" започва подписка с искане за забрана на рекламите и/или спонсорството на изкопаемите горива в социалните мрежи. Ако инициативата събере 1 млн. подписа, Европейската комисия ще трябва да разгледа това искане, обясняват еколозите.
Началото на подписката беше отбелязано с блокиране на рафинерия на Shell в Нидерландия.
В продължение на няколко часа един от корабите на организацията - "Белуга", блокира входа на пристанището в Ротердам. Катерачи спуснаха от петролен резервоар 15-метров банер, точно до логото на Shell. Част от банерите са съставени от събраните от цяла Европа реклами на изкопаеми горива, а други са с призиви за забрана на рекламите и спонсорството.
По-късно корабът и част от активистите бяха задържани от местната полиция.
Компании като Shell или Total са сред 20-те водещи замърсители в световен мащаб. Те водят заблуждаваща комуникация в социалните мрежи, отбелязвайки мерки за своята въглеродна неутралност. Според представителите на "Грийнпийс" обаче те просто си позеленяват имиджа на думи и прикриват своите опасни бизнес модели. Това води само до забавяне на истинските действия за опазване на климата.
"Защо да оставяме такива компании да манипулират общественото мнение, че взимат климатичните промени сериозни, като много петролни компании още търсят нови възможности за добив на изкопаеми горива", пише в доклад на екоактивистите.
Според тях в Европа вече има прецедент със забраната за реклама на цигари и тютюневи продукти, както и спонсорство на определени събития от страна на тютюневи компании.
Исканията за забрана на рекламите на горива са придружени от анализи на дейността на големите петролни компании, сред които Total, Preem, Eni, Shell, Repsol и Fortum. Най-лошите практики в опитите да обедят обществото, че се интересуват от климата, прилагат Shell, Fortum и Preem - 81% от прегледаните реклами в социалните мрежи в периода декември 2019 година, когато беше обявена Зелената сделка и април 2021 година, са именно в тази насока.
Общо 63% от всички реклами на шестте петролни гиганта целят именно да убедят аудиторията в зелените им помисли. Или това са 1902 от общо 3034 реклами във Facebook, Twitter, Instagram и YouTube в периода декември 2019 година - април 2021 година.
В същото време 80% от инвестициите на компаниите са насочени към изкопаемите горива, което показва огромната пропаст между обещанията в рекламните послания и реалните действия на гигантите.
Реално 50% от всички реклами на шестте петролни са насочени към насърчаване на зелена технология или решение за климата - соларни панели, вятърни турбини, както и различни инициативи за намаляване на използването на изкопаеми горива.
От "Грийнпийс" класират тези реклами като опит за "пране" на имиджа, защото те не отговарят на реалните действия на компаниите. Например едва 10-15% от инвестициите на Shell са в зелени технологии, а 60% от средствата, отпуснати за реклама, насърчават решения в полза на климата.
Това опасно отвлича вниманието ни от реалните решения, които възобновяемата енергия предоставя и от които се нуждаем, пише още "Грийнпийс".
Тези практики започват да стават популярни и в България, отбелязват от българския офис на организацията.
"Въглищните централи, които се свързват с енергийния консултант Христо Ковачки, като ТЕЦ "Бобов дол", "Брикел", "Топлофикация – Перник", "Топлофикация – Сливен", "Топлофикация – Русе", ТЕЦ "Марица 3" и други, първоначално се опитваха да заменят въглищата с изгаряне на отпадъци, заради по-изгодната цена", коментират още от организацията.
След като видяха, че общественото мнение е против, сега е на дневен ред "позеленяването" на изкопаемия газ и изгарянето на материали от селското и горското стопанство (наричани още биомаса), смятат еколозите.