С извънредно решение на правителството Великобритания ще издаде 5 хил. временни (тримесечни) работни визи за шофьори на камиони. Това е временно решение, което да помогне на британците да избегнат празните щандове точно преди Коледните празници. Анализатори обаче посочиха, че проблемите са много по-значими и част от тях са свързани с условията на труда, заплащането и застаряването на трудовата сила в транспортния сектор.
Какво обаче е положението с шофьорите в страните от ЕС? По данни на Евростат през 2020 г. 10,8 млн. души на възраст над 15 години са заети в транспортния сектор на ЕС. Броят им обаче намалява спрямо 2019 г., когато заетите в този сектор бяха 11,6 млн.
От тях 35% са шофьори на тежкотоварни камиони, а 19% - на ванове, автомобили и мотоциклети. 3% са машинисти и инженери, а останалите работят изпълняват други дейности - пакетиране, логистика и т.н.
85% от транспортните работници на ЕС са мъже. Данните показват още, че 37% от работещите в тази сфера са на възраст над 50 години, а 36% - между 35 и 49 години.
Като цяло 29 на 1000 души в ЕС са транспортни служители. В страните от Източна Европа, както и в някои региони от Южна Европа този дял е доста по-висок. Три български региона например са на челните позиции по брой шофьори на 1000 души в общността - Северозападна България (58), Северен централен (54) и Южен централен (51).
Лидер е румънският регион Южна Мунтения, където транспортните работници са 65 на 1000 души население. На обратния полюс е белгийската провинция Валонски Брабант с 15 служители в транспортния сектор на 1000 души.
Източник: Евростат
Във Великобритания виждат част от отговорите на проблема с липсващите служители с идващите мигранти от трети страни и се чуват предложения бежанците от Афганистан например да бъдат обучени за шофьори на камиони и да запълнят липсите на пълно работно време в дългосрочен план.