Изтъкнати юридически експерти от Европейския съюз (ЕС) подкрепят искането на британското правителство да пренапише спорен раздел от споразумението за оттегляне на Великобритания от блока, който дава на Брюксел потенциално широки правомощия относно решенията за държавна помощ на Обединеното кралство.
Джордж Перец от Monckton Chambers и Джеймс Уебър от Shearman & Sterling подкрепят аргументите на министъра на кабинета лорд Дейвид Фрост, че член 10 от протокола за Северна Ирландия вече е „излишен“ и трябва да бъде премахнат, пише FT.
Въпросният член 10 отдавна е трън в очите на привържениците на Brexit от консервативната партия, тъй като изисква от правителството на Обединеното кралство да отнесе за одобрение до Европейската комисия всяко решение за държавна субсидия, което би могло да повлияе върху търговията със стоки между Северна Ирландия и ЕС.
Фрост поиска отстраняването му заедно с други всеобхватни промени в протокола за Северна Ирландия, който очертава търговските споразумения за региона след Brexit. Документът влезе в сила през януари.
Тези разпоредби предизвикаха голямо напрежение между Обединеното кралство и ЕС, допринесоха за свалянето на Арлин Фостър като първи министър на Северна Ирландия през април и бяха сред факторите, предизвикали бунтове в региона през пролетта.
Съгласно условията на протокола всички стоки, влизащи в провинцията от Великобритания, трябва да спазват правилата и разпоредбите на ЕС. Това на практика създава граница в Ирландско море, която Фрост определя като „неустойчива“ в сегашния вид.
Предложеното от Великобритания преразглеждане на протокола беше обект на разговори с Брюксел това лято. Според длъжностни лица напредъкът в преговорите въобще не е голям и се очертава удължаване на някои крайни срокове, за да се облекчи въздействието на бюрокрацията върху бизнеса.
Източник на медията от Обединеното кралство казва, че преговарящите от Лондон са относително оптимистично настроени относно шансовете за удължаване на срока предвид риска от последствия в Северна Ирландия „Надяваме се [ЕС] да признае важността да не утежнява това положение“, добавя източникът.
Перец и Уебър смятат, че искането на Великобритания за пренаписване на член 10 е разумно.
„Каквато и да е гледната точка на ЕС за общата позиция на правителството на Обединеното кралство по отношение на протокола, неговите конкретни предложения по член 10 трябва да бъдат разгледани сериозно“, пишат те в доклад, който ще бъде публикуван в четвъртък.
Широкият обхват на член 10 означава, че правителственото решение за държавно субсидиране, насочено към широката икономика, като например данъчни облекчения, ще се нуждае от одобрението на Брюксел поради потенциалното му въздействие върху британския бизнес, доставящ стоки в Северна Ирландия, които впоследствие могат да попадат в ЕС.
Перец и Уебър смятат, че това е сериозно въздействие върху британския суверенитет, тъй като подлага подобни решения, които могат да включват общи данъчни промени във Великобритания, „на предварителен надзор от чужда сила и чуждестранен съд“.
Член 10 се цитира и в съдилищата на Обединеното кралство по дело, в което British Sugar твърди, че правителственото решение за намаляване на тарифите за внос на захарна тръстика представлява несправедлива субсидия срещу конкурентната индустрия от цвекло.
Обединеното кралство твърди, че разпоредбите на член 10 са „излишни в сегашния си вид“, тъй като политиката се е променила драстично, откакто протоколът за Северна Ирландия беше одобрен през октомври 2019 г. По това време Брюксел изрази дълбока загриженост относно потенциалните нарушения на търговията и риска за т.нар. равнопоставени условия, които биха могли да възникнат, след като правителството на Обединеното кралство бъде освободено от ограниченията на членството в ЕС и политиката на държавата в рамките на блока.
През декември миналата година Обединеното кралство и ЕС подписаха споразумение за търговия и сътрудничество, което установи основните принципи на субсидиите, а британското правителство допълнително изясни мнението си за контрола на субсидиите.
Перец и Уебър предполагат, че било възможно да се добавят към режима на субсидиране на Обединеното кралство разпоредби, които биха изисквали от британските органи да прилагат принципите на ЕС към безвъзмездните средства, които могат да повлияят на търговията между Северна Ирландия и блока, или да предвидят засилен контрол върху такива договорености.
Това може да осигури „значителен допълнителен комфорт“ на Брюксел, че решенията за държавните субсидии не нарушават търговията между ЕС и Обединеното кралство.