Европейската комисия (ЕК) представи своите идеи за изпълнението на Зелената сделка, които обхващат широк кръг от дейности и сектори. Засега това е най-амбициозната стратегия по отношение на околната среда и обещава на общността лидерското място в тази политика в глобален мащаб.
В основата на пакета е желанието на общността да намали емисиите въглероден диоксид с поне 55% до 2030 година. Тази цел беше трудно прокарана по време на последното за 2020 година заседание на лидерите на ЕС.
Преговорите продължиха месеци наред, но сега предложението е готово и беше представено на специален брифинг в Брюксел от председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен, нейния заместник Франс Тимерманс и комисари.
"Който не вярва в климатичните промени, се е объркал", коментира Тимерманс по време на брифинга и посочи необичайно високите температури, обхванали Европа в последните седмици. Той призна, че изпълнението на тези цели ще бъде много трудно и в Брюксел не си правят илюзии, но беше категоричен, че нямаме друг избор.
В пакета, част от който изтече предварително в медиите, са включени различни мерки, сред които спирането на безплатните квоти въглероден диоксид за авиоиндустрията, включването на горивата, включително използваните за отопление, в схемата за търговия с въглероден диоксид ETS, както и увеличаване на дела на възобновяемите енергийни източници.
При производството на енергия се емитират 75% от вредните за атмосферата газове, произвеждани от ЕС, сочат данните на Европейската комисия (ЕК). Затова и решението в този сектор е повишаване на дела на електроенергията от ВЕИ до 40% в енергийния микс на общността. За всяка страна ще бъдат определени национални цели. Според данни на ЕК към 2019 година ВЕИ осигуряват около 20% от потребяваната електроенергия в общността.
В месеците на пандемия този дял се повиши значително, но засега не е ясно какво ще се случи на фона на възстановяването на европейската икономика.
"Изпълнението на Зелената сделка няма да е възможно без промяна в енергийната система", отчете комисарят по енергийните въпроси Кадри Симсон. Тя беше категорична, че еволюцията на ВЕИ индустрията трябва да се превърне в революция. Два са начините за увеличаване на дела на възобновяемите ресурси - повече инвестиции и по-добри технологии.
В плана се залагат още критерии за употребата на биогорива. Като част от "позеленяването" на транспорта ЕК предлага изграждането на зарядни станции за електромобили на всеки 60 километра от магистралните пътища и на всеки 150 километра за зареждане с водород.
От 2035 година новите автомобили, продавани в общността, ще трябва да бъдат с нулеви въглеродни емисии, което на практика означава забрана за продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили. Това ограничение ще стане на два етапа - до 2030 година новите автомобили в ЕС ще трябва да имат с 55% по-малко емисии спрямо нивото от 2021 година.
ЕС ще въведе и въглеродни мита върху стоките от страни, които не спазват екологичните стандарти. Финансовият комисар Паоло Джентилони обясни, че това ще стане чрез промени в данъчната директива.
Всички тези мерки в дългосрочен план ще имат позитивен ефект върху европейската икономика, но цената на трансформацията не е ниска. По изчисленията на Брюксел намаляването на емисиите с 55% до 2030 година ще изисква с 392 млрд. евро повече годишни инвестиции в енергийния сектор, спрямо направените в периода 2011 - 2020 година. Само за енергийна ефективност ще са нужни допълнителните 165 млрд. евро годишни инвестиции.
Но и предвидените средства не са малко.
Преходът ще бъде подкрепен от специален Социален климатичен фонд, отворен за всички държави от ЕС, каза още Тимерманс.
В него ще влизат част от приходите (25%) от търговия с емисии и се очаква да предостави 72,2 млрд. евро в периода 2025-2032 година. Надеждите на Брюксел са инструментът да мобилизира общо 144,4 млрд. евро за социален и справедлив енергиен преход.
От ЕК посочват, че през 2019 година емисиите въглероден диоксид вече са с 24% надолу спрямо нивата през 1990 година, въпреки че икономиката е нараснала с 60 на сто за този период. ЕС предвижда милиарди в следващите години за енергийната трансформация на общността.
Средствата ще дойдат от многогодишната бюджетна рамка за следващия програмен период (2021 - 2027 година), както и от програмата Next Generation EU. Около 30% от почти 2-та трилиона евро в бюджета на ЕС за следващите седем години ще бъдат насочени за зелени проекти.