Великобритания ще прекрати продажбата на всички нови дизелови и бензинови тежкотоварни автомобили до 2040 г. и в крайна сметка ще декарбонизира целия вътрешен транспорт до 2050 г., съгласно правителствените планове, съобщава Bloomberg.
Министерството на транспорта обяви, че преходът, заедно с целта за прекратяване на продажбите на автомобили и микробуси с петролни горива преди 2035 г., е „водещ залог за света“. Това се случва само месеци преди старта на срещата на ООН за климата във Великобритания.
По-чистият транспорт ще създаде по-здрави общности и десетки хиляди зелени работни места, заявяват от Лондон в съобщение по имейл. В момента се обсъжда възможността за премахването на тежкотоварните автомобили с тегло от 3,5 до 26 тона, които използват изкопаеми горива, до 2035 г., докато тези с тегло над 26 тона ще бъдат спрени до 2040 г.
Великобритания също така обещава да декарбонизира своята железопътна мрежа до 2050 г. и вътрешния въздушен транспорт до 2040 г.
„Важен сигнал“
Правителството ще се ангажира да въведе ново законодателство по-късно тази година, за да гарантира, че всички нови зарядни станции отговарят на интелигентните стандарти за зареждане и ще обяви планове за декарбонизация на целия правителствен автопарк от 40 000 автомобила до 2027 г.
„Датите за поетапно премахване на замърсяващите превозни средства в автомобилния, железопътния и авиокосмическия сектор ще изпратят важен сигнал към пазарите и инвеститорите“, коментира Матю Фел, директор в Конфедерацията на британската индустрия. Те трябва да бъдат подкрепени от „надеждни планове“ за ускоряване на развитието на чистите технологии като водорода и устойчивите авиационни горива, добавя той.
Европейският съюз (ЕС) ще обяви своите планове за привеждане на икономиката в съответствие с по-амбициозните климатични цели и ще предложи всички нови автомобили, продавани от 2035 г., да бъдат въглеродо неутрални.
Великобритания и автомобилната индустрия в страната се сблъскват с огромно предизвикателство в лицето на плана на правителството на премиера Борис Джонсън за забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2030 г., както и с очертаващия се недостиг на местни производствени мощности за батерии, докато светът се насочва към електрическите превозни средства.
Доклад на консултантската компания HSSMI подчертава спешната необходимост Великобритания да изгради повече „гигафабрики“ за батерии, като дружеството прогнозира, че до 2040 г. в страната ще има дефицит на повече от 95 гигаватчаса (ГВтч) производство на клетки за батерии, необходими за поддържане на местното търсене на електромобили. Според най-мрачния сценарий на проучването Обединеното кралство може потенциално да загуби своето производство на автомобили.
В същото време страната се фокусира и върху производството и потреблението на водород като чиста алтернатива на сегашните енергийни източници. Великобритания си е поставила за цел изграждането на 5 гигавата мощности за производство на нисковъглероден водород до 2030 година. Правителството подготвя стратегия за развитие на сектора и се очаква тя да бъде представена през второто тримесечие на годината.
През ноември 2020 година Лондон представи план с 10 стъпки за намаляване на въглеродния отпечатък. Широкото използване на водород е една от целите в него.