Европейската комисия (ЕК) планира да вкара в схемата за търговия с емисии (ETS) горивата, използвани за транспорт и отопление, пише Ройтерс, като се позовава на свои източници. Предложението ще бъде направено на 14 юли, когато се очаква Брюксел да представи и схемата за т.нар. екологични мита за продукти от страни, в които не се спазват екологичните стандарти.
Цената на квотите ще влезе в цената на горивата и това ще се отрази директно върху европейците с по-високи енергийни сметки, коментира още агенцията. Затова и идеята за разширението на ETS с транспорт и отопление среща сериозен отпор, дори и при наличието на схема, която да компенсира тежестта за уязвимите потребители.
Идеята предвижда транспортът и отоплението да бъдат обхванати от схемата през 2026 година, избягвайки политическите сътресения в двете най-големи икономики на ЕС - Франция и Германия, преди изборите, планирани съответно за пролетта на 2022 година и за тази есен.
Противниците на предложението припомнят бунтовете на "Жълтите жилетки" във Франция, които бяха насочени именно срещу планиран нов налог върху горивата през 2018 година. Опасенията са, че по този начин желанието на европейците да извършат енергиен преход съвсем ще се стопи.
Още повече, че близо година цената на петрола се повишава съществено на пазарите, окрилена от очакванията за икономически растеж след пандемията от коронавируса. Високите цени на енергията вече подхранват инфлацията, а в същото време кризата с COVID-19 задълбочи дисбаланса на благосъстоянието по света.
Проучвания показват, че европейците подкрепят амбициите на ЕС за опазване на околната среда, но дори и най-запалените не са склонни да плащат директно за тях. Например проучване в Германия преди месец показа, че 75% от хората там не са склонни да подкрепят по-скъп бензин, ако така ще допринесат за борбата с климатичните промени.
Много си задават въпроса нужно ли е да се поема този риск от избухване на обществено недоволство, когато ЕС вече има изготвени планове за намаляване на емисиите въглероден диоксид при автомобилите, както и за повишаване на енергийната ефективност на сградите.
Предложението на ЕК, което ще бъде представено на 14 юли, е част от идеите за постигане на целта за намаляване на вредните емисии с поне 55% до 2030 година. В него има планирани социални защити, включително и насочване на част от новите приходи по ETS към социален фонд, с който да бъдат подкрепени уязвимите потребители.
Налагането на допълнителни такси е най-ефективният начин да накараме бизнеса и домакинствата да намаляват емисиите, вярва обаче Елисабета Корнаго от Центъра за европейски реформи в Брюксел.
Според други анализатори има много по-лесни за преглъщане от потребителите методи - реновиране на сградите например. За Брук Рили, ръководител на звеното за европейски политики към института Rockwool, това е много по-лесен и евтин начин за намаляване на емисиите.
По отношение на мерките за околната среда в ЕС има сериозна разделителна линия между старите членове и бившите социалистически държави. Много от тях разчитат основно на въглища като енергоизточник и на тях екологичните ангажименти се отразяват много по-тежко, посочва още Ройтерс.