Еврокомисарят по правосъдието обеща да се противопостави на множеството правни предизвикателства от държави членки на ЕС, като предупреди, че това може да унищожи съюза.
В интервю за FT Дидие Рейндерс коментира, че това засилено поставяне под съмнение на върховенството на закона на ЕС и правото на Съда на Европейските общности да има последната дума създава „ефект на преливане“, който насърчава все повече страни да следват този път.
В знак на осъзнатата заплаха този месец Европейската комисия започна съдебно производство срещу Германия в отговор на взривоопасно решение на конституционния съд на страната миналата година, че Съдът на ЕС е действал извън своята компетентност по дело, свързано с изкупуване на облигации от Европейската централна банка (ЕЦБ).
Следващото голямо правно предизвикателство, за което се готви Брюксел, е решение на полския конституционен съд, което може да дойде на 13 юли, относно това дали някои елементи от договорите на ЕС са съвместими с конституцията на страната. Делото е заведено от националистическото правителство на Полша и се разглежда от правните експерти като най-сериозното предизвикателство досега за правния ред на ЕС.
Какъв е рискът, ако не се погрижим за това? То е, че ще унищожим самия съюз, коментира Рейндерс.
Според него Варшава е успяла „да използва примера на германското решение“, за да обоснове своя случай, че полската конституция и нейният съд имат предимство пред договорите на ЕС и Съда на ЕС.
Висшите служители на ЕС стават все по-обезпокоени от тези предизвикателства пред върховенството на правото на ЕС, независимо дали те идват от източноевропейски страни като Полша и Унгария, или от някои от страните от Западна Европа, сред които Германия и Франция.
Рейндерс коментира, че е осъзнал, когато е поел правосъдието, че е много важно да се защитават основните принципи на правото на ЕС. ЕС се основава на правила, които се прилагат последователно във всички държави членки, така че ако това престане да бъде така, блокът може да бъде подкопан, подчертава той.
„Когато имаме проблем в една държава членка, рискът е преливен ефект, който ще имате във всички страни“, казва той.
Във Франция правителството обжалва пред Conseil d’État, най-висшият административен съд на Франция, да отмени решение на Съда на ЕС от октомври, че събирането на данни от службите за сигурност нарушава правилата за поверителност.
Междувременно Унгария се изправи срещу европейско съдебно решение, с което се отменя законът за имиграцията, като се обърна към собствения си Конституционен съд, вместо да приеме решението на Съда на ЕС като окончателно.
Що се отнася до германското дело от миналата година, конституционният съд заяви, че Съдът на ЕС не е взел предвид дали покупките на активи на ЕЦБ са пропорционални.
В крайна сметка германският съд беше доволен, когато му беше предоставена повече информация за стратегията на централната банка. Въпреки това Брюксел започна процедура за нарушение, за да защити принципа на върховенство на Съда на ЕС.
„Ако не спрем това, ще има все повече и повече възможности пред различните държави членки на ЕС да оспорят върховенството на европейското право и компетентността на Съда на ЕС“, коментира Рейндерс.
Полша е най-належащият следващ случай. Лоран Пех, професор по европейско право в Middlesex University, посочва, че полското решение срещу върховенството на Съда на ЕС би означавало директно изправяне срещу правния ред на ЕС. В този случай Комисията нямаше голям избор, освен да предприе правни действия срещу Варшава.
Дидие Рейндерс коментира, че „не иска да чака седмици и седмици, преди да реагира“ на каквото и да е несъгласие на Полша с решенията на Съда на ЕС. Той вече е предприел необичайната стъпка, като е поискал от полското правителство да оттегли петицията си до конституционния съд, преди да постанови своето решение.
Юристи критикуват обаче Комисията, че не е действала бързо и решително в защита на съдебната независимост в Полша.
От 2016 г. полското правителство освободи частично съдиите от върховния съд чрез принудително пенсиониране. Кабинетът също така назначи незаконно партийни лоялисти в конституционния съд, създаде нова камара за дисциплиниране на съдиите и нов закон, ограничаващ тяхната независимост.
Комисията стартира две процедури за нарушение срещу Варшава, откакто Рейндерс встъпи в длъжност през 2019 г. Критиците твърдят, че той е реагирал твърде бавно, за да принуди Варшава да се съобрази с предишните решения на Съда на ЕС. Брюксел може да подаде молба до съда за налагане на глоби на държави, които не спазват европейските съдебни решения.
Дидие Рейндерс отхвърли критиките, като каза: „Ние нямаме същите срокове като Twitter.“
Освен това комисията е подложена на обстрел от членове на Европейския парламент и правни експерти, тъй като не е активирала незабавно новия „механизъм за условност“ на ЕС, който обвързва плащанията от бюджета със спазването на върховенството на закона.
Рейндерс заяви, че Брюксел е започнал работа по наблюдение на действията на държавите членки и е изготвил насоки за прилагане на новия механизъм. Решение да започването на дела ще се вземе след лятото.