Първите задвижвани с водород пътнически влакове, произведени от компанията Alstom, ще направят дебют в Германия и ще се превърнат в крайъгълен камък за развитието на технологията в Европа, предава Bloomberg.
След дълъг период на изпитания по 123-километрово трасе в Долна Саксония, Германия, влаковете ще започнат да се движат от следващия март, съобщи Кармен Швабл, управляващ директор на железопътния оператор LNVG. 14-те влака Coradia iLint на Alstom ще обслужват регионална линия между Букстехуде, край Хамбург, и плажния град Куксхафен.
Alstom насърчава използването на влакове, които се движат с горивни клетки, повече от пет години като алтернатива на емитиращите въглероден диоксид дизелови двигатели. Освен германския проект вторият по големина доставчик на жп оборудване в света спечели поръчка по-рано този месец от френската национална железопътна компания за влак, който се движи с водород и електричество, и също така подписа други договори в Германия и Италия.
Нейният конкурент Siemens също разработва водородни влакове и се очаква европейският пазар да нарасне до десетки милиарда долара през идните години със затягането на правилата за въглеродните емисии. Макар че батерии или електрически линии също може да се използват за електрифициране на железопътния транспорт и намаляване на замърсяването, това не винаги е практично решение в зависимост от маршрута.
Тази седмица членовете на Европейския парламент постигнаха сделки амбициозните климатични цели на блока да станат правно обвързващи, а по-силните правила се очаква да засегнат индустрии от транспорта до производството на енергия. Средно едва около 54% от жп линиите в региона са електрифицирани и държавните оператори може да бъдат подложени на по-голям натиск да заменят замърсяващите двигатели.
„Европа определено ще бъде основният пазар“, коментира главният изпълнителен директор на Alstom Анри Пупар-Лафарж по време на уебинар на компанията, посочвайки Франция, Германия, Италия и Великобритания като страните с големи флотилии от дизелови влакове. Доставките на гориво и инфраструктурата трябва да бъдат разширени, но „влаковете са готови“, допълни той.
Има перспективи за значителен растеж на водородните влакове в Европа, смятат анализатори от Morgan Stanley. Според тях до средата на века секторът може да струва между 24 млрд. и 48 млрд. долара. До 2030 г. влаковете, които се движат на водород, може да съставляват една десета от тези, които вече не са електрифицирани.
Alstom очаква над 5000 пътнически влака, движещи се на дизел в Европа, да бъдат заменени до около 2035 г. Тя също така твърди, че една четвърт от всички влакове в региона използват горивото и ще трябва да бъдат изтеглени до средата на века, за да се изпълнят климатичните цели.
Европейските страни вече наливат пари в субсидии за компании, които разработват батерии и водородни технологии за автомобили. Те може да бъдат разширени и към железопътната индустрия за замяна на дизеловите двигатели на влаковете.
„Вече няма да купуваме дизелови влакове“, каза Швабл по време на уебинара. Железопътната компания оперира 126 влака, движещи се с горивото, и търси алтернативи.
В Австрия федералната железопътна компания OBB тества водородния влак на Alstom миналата година близо до Виена и преценява как се представя той в сравнение с други системи за замяна на дизела, коментира главният технически директор Марк Топал Гьокчели по време на същия форум.
„За по-дълги разстояние и райони, в които се нуждаем от повече енергия водородът има предимство. Изглежда, че влаковете, които се движат на батерия, може да имат предимство за къси разстояния, но трябва да направим допълнителни проучвания“, допълва той.
Разходите на собственик на регионален пътнически влак са най-малки, когато той е захранван с електрически батерии, следван от дизел, водород и след това електрически линии, сочи проучване на BloombergNEF. Изборът между батерии и горивни клетки за замяна на дизела зависи от фактори като дължина на линиите, честота на услугата и брой на спирките.