Авиокомпаниите се противопоставят на първоначалните планове на Европейския съюз, които може да прехвърлят някои разходи и отговорността за прилагането на ваксинационните паспорти на индустрията, пише Wall Street Journal.
ЕС продължава да работи по плановете за разпространение на „цифрово зелено удостоверение“ – документ, който ще съхранява информация за COVID-19 като ваксинационни документи и резултати от тестове. Правителства, летища и авиокомпании се надяват, че това ще стимулира пътуванията в блока, като улесни проверката дали пътниците са ваксинирани.
„Ваксините в крайна сметка ще ни позволят да започнем да се възстановяваме като индустрия. Това ще позволи на европейците отново да станат мобилни“, коментира Оливие Янковец, генерален директор на Международния съвет на летищата в Европа.
В петък американският Център за контрол и превенция на заболяванията съобщи, че хората, които са напълно ваксинирани срещу новия коронавирус, могат да пътуват без сериозен риск, смекчавайки общия си съвет да не се пътува.
Планът на ЕС все още не е окончателен, но правителствата се надяват цифровите зелени удостоверения да започнат да се разпространяват от средата на юни. Базовата идея е, че европейците, които са ваксинирани, ще получат удостоверение – електронно или на хартия, с баркод, който може да бъде сканиран на летища за проверка на ваксинацията.
Макар че авиокомпаниите подкрепят усилията, те лобират срещу първоначални предложения, които може да им прехвърлят отговорността за задействането на системата. Те също така се противопоставят на идеята за сканиране на баркод на летищата, като твърдят, че това може да увеличи времето за чекиране. Много летища вече са подложени на натиск от дълги опашки заради изискваните нови здравни проверки на пътуващите по въздух по време на пандемията.
ЕС планира системата да е сходна с начина, по който следи за визите за пътуване на граждани извън безвизовата зона на блока. Макар че проверката на визите официално се прави от граничните стражи, авиокомпаниите отдавна имат задължението да проверяват дали пътуващите разполагат с точните визи преди качването им в самолета.
Авиокомпаниите са застрашени от глоби до 10 хил. евро в някои европейски юрисдикции, ако позволят на пътник да кацне в страна без правилната виза.
Авиокомпаниите твърдят, че не могат да си позволят риска да им бъдат наложени още глоби или допълнителни разходи за следене на ваксинираните и документацията за COVID-19. Авиопревозвачите са загубили 140 млрд. долара между март и декември миналата година, сочат данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Те може да загубят още 95 млрд. долара през 2021 г.
„Авиокомпаниите не могат да си позволят да понесат разходите за тези подобрения“, казва Томас Рейнарт, управляващ директор на „Авиокомпании за Европа“, която представлява авиокомпании като British Airways, Lufthansa и Air France-KLM Group. Според предложението новите разходи ще бъдат поети от всички авиокомпании, които оперират от европейски летища, не само европейските превозвачи.
Все още не е ясно колко може да струва системата. Авиокомпаниите са притеснени, че от тях ще се очаква да поемат разходите за допълнителни служители и оборудване за оперирането на системата, както и интегрирането й в съществуващата им инфраструктура наред с поемането на потенциални глоби.
Предложението на ЕС предвижда 49 млн. долара за разработването на централен вход, позволяващ на правителствата да се свързват, като всяко поотделно трябва да реши как по най-добрия начин да го въведе на национално ниво, включително как да се правят наземните проверки, казва Йоханес Барке, говорител на Европейската комисия.
В някои страни членки правителствата може да решат да използват държавни служители за проверка на ваксинационните паспорти, но в други отговорността може да падне върху авиокомпаниите, допълва той.
Според Барке всяка страна трябва да реши какви глоби да налага. Някои правителства вече глобяват авиокомпании за ненадлежни проверки на пътниците за точните здравни документи, които сега се изискват в много страни.
Предложението изисква официална ратификация от Европейския парламент. В края на март Комисията и страните членки започнаха работа по разработването на системата, включително подписване на договори, за да осъществят техническата подготовка, като целта е цифровите зелени удостоверения да започнат да се разпространяват през юни, казва говорителят.
Страни като Китай, Япония, Дания и Израел съобщиха, че работят по независими системи за ваксинационни паспорти. Световната здравна организация работи с Международната организация за гражданска авиация към ООН за разработването на глобална структура за подкрепа на удостоверенията за ваксиниране.
За Европа въвеждането на ваксинационни паспорти е смятано за жизненоважно за възстановяване на свободата на движението в блока – един от стълбовете на ЕС. Система, която може да проверява ваксинационния статут на пътуващите, ги освобождава и от разходите за частни тестове за COVID-19, които се изискват за влизане в много страни. Тези тестове може да струват до 200 долара, като често са необходими два теста.
„Това променя икономиката на пътуването“, коментира Вирджиния Месина, старши вицепрезидент на Световния съвет по пътувания и туризъм, базиран в Лондон.
Индустрията и Европейската комисия опитват да създадат по-широка рамка за системата, която да е готова за лятото. Първата стъпка е стандартизирането на ваксинационните карти, които се предоставят на хората, след като са ваксинирани. В Европа тези карти варират значително с различни езици и вариации на личните данни. В САЩ няма централна база данни за имунизации и стандартен документ за ваксиниране срещу COVID-19 като картите за жълта треска, изисквани за пътуване в много страни.
След като системата бъде въведена успешно в Европа, Комисията планира да я разшири за пристигащи граждани на страни извън ЕС. В зависимост от двустранни споразумения пристигащ пътник, например от САЩ, може да получи удостоверение и баркод при влизането си в блока, които след това може да използва за пътуване между европейските страни.
Индустрията, която е притеснена, че физическите проверки създават дълги опашки на летищата, настоява за онлайн система, която може да предотврати проблема, ако границите бъдат отворени повторно до лятото. Авиокомпании, сред които British Airways, правят тестове, които позволяват на пътниците да се чекират онлайн, да качват документи за ваксиниране и тестове на пътническите си приложения наред с данните, които вече се пазят там, като номер на паспорта и визова информация.