fallback

Блокадата на Суецкия канал ще предизвика проблеми и след като свърши

Чакащите и забавени кораби може да „наводнят“ европейските пристанища, които вече страдат от недостиг на работна ръка заради коронавируса

11:40 | 27.03.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Блокадата на Суецкия канал продължава да сее хаос в световните вериги на доставки, увеличавайки шансовете за ускорение на инфлацията, като все повече кораби се оказват принудени да заобикалят по по-дълги маршрути.

Създалото се задръстване и струпване на стоки обаче има потенциал да създаде и други трудности и то след като бъде отпушено.

След като движението бъде възстановено, чакащите и забавени кораби ще „наводнят“ европейските пристанища, които вече страдат от недостиг на работна ръка заради коронавируса, посочва Грег Ноулър, старши редактор за Европа на компанията за транспортна информация JOC, част от IHS Markit.

„Ротердам и Антверп очакват времето за изчакване на кораби да се удължи и очакват да отнеме повече време разчистването на самите кораби и на контейнерите от площадките, а бизнесът ще трябва да чака по-дълго за вноса“, добавя Ноулър.

Според изчисления на IHS Markit общата стойност на товара на контейнеровоз с размерите на заседналия Ever Given е почти 1 млрд. долара, като се вземе предвид средната стойност на продуктите в превозван по море контейнер за около 40 хил. долара.

За седем дни от запушването на канала във вторник общо 49 кораба, превозващи около 400 хил. TEU (мярка за обем, означаваща контейнер с двайсетфутов еквивалент – бел. ред.), е трябвало да преминат през Суецкия канал и в двете посоки, посочват от консултантската компания.

Около 51 млн. тона контейнери обикновено преминават през Суецкия канал всеки месец, показва доклад на Bernstein от петък. Заради инцидента обемът на блокираните контейнери се очаква да достигне този на 200 хил. 18-тонни тира – или задръстване от Чикаго в щата Илинойс до Ел Пасо в Тексас. Като се прибавят танкерите и други кораби, опашката може да се удвои.

Блокадата допълнително усложнява и проблемите на веригата на доставки, които вече струват на световната търговия над 200 млрд. долара от началото на годината, показват изчисления на Allianz SE. А с всяка седмица, през която е затворен Суецкият канал, се прибавят нови 10 млрд. долара към сметката.

А за момента още няма яснота дали кризата да се реши скоро.

Спасителният екип, който е на мястото, е преустановил работата по връщането на Ever Given на вода в полунощ местно време, показват данни на доставчика на морски услуги Inchcape Shipping Services. Изкопната техника ще продължи работа, а нов опит за връщане на вода ще бъде направен по-късно в събота, когато трябва да има прилив. Очаква се до неделя да пристигнат и още два влекача.

В същото време президентът на японската компания Shoei Kisen, която притежава Ever Given, Юкито Хигаки изрази надежда, че трафикът през канала може да бъде възстановен тази вечер.

„В момента елиминираме пясъчните насипи, в които е заседнал корабът, с помощта на още машини за разчистване“, каза Хигаки, цитиран от БТА.

„След като работите по деблокирането му приключат, корабът ще може да продължи да функционира“, каза още той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:48 | 14.09.22 г.
fallback